JUSS OG SAMFUNN

Fransk TV med mindre reklame

Når den franske regjeringen legger fram forslag til ny medielovgivning, går allmennkringkastere trangere tider i møte: Antall minutter med reklame må ned fra tolv til fem i timen.

Hilde Nyman
8. des. 1998 - 12:08

De statlige allmennkringkasterne er for avhengige av reklameinntektene, mener den franske statsministeren Lionel Jospin. Derfor foreslår regjeringen at antall minutter med reklame per time senkes fra tolv til fem, melder NRKInfo, som også skriver at planen er at det økonomiske tapet skal kompenseres med overføringer fra staten i stedet for lisensøkning.

- Avhengigheten av reklameinntekter er ikke forenlig med oppgavene for allmennkringkasting, mener Jospin.

Regjeringen foreslår også at allmennkringkasterne France 2, France 3, undervisningskanalen La Clinquième og den fransk-tyske kulturkanalen Arte, skal samles i et felles holdingselskap.

France 2 får 48 prosent av sine inntekter fra reklame, mens France 3 og andre regionale programmer hovedsakelig baserer seg på lisensinntekter, foruten 30 prosent reklameinntekter. La Clinquième og Arte har nesten bare lisensinntekter.

NRKInfo skriver at kulturministeren vurderer å innføre en avgift på de kommersielle TV-selskapene for å skaffe allmennkringkasterne mer penger til programproduksjon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.