De mest innbringende apps for utviklere distribueres etter freemiummodellen, viser en gjennomgang ved analyseselskapet Canalys. (Bilde: Bloomberg/All Over Press)

«Freemium» er best for apper

Mer lønnsomt for utviklere enn å ta seg betalt ved nedlasting.

På fem år er apper, i betydning små programmer for mobiltelefoner eller nettbrett, blitt et globalt marked med enorme dimensjoner. Analyseselskapet Gartner anslår at det ble solgt apper for over 15 milliarder dollar i fjor, og venter en økning på over 60 prosent til 25 milliarder dollar i år.

I forrige uke kjørte Wall Street Journal en serie på elleve artikler om økonomien rundt apputvikling. Analytikere og aktører beskriver et marked i rask utvikling. De fleste spår en vedvarende lys framtid. Samtidig eksperimenteres det med ulike forretningsmodeller, og den voldsomme veksten i antall app gjør det påkrevd å investere stadig mer i markedsføring. Apple App Store og Google Play tilbyr begge over 700 000 apper hver.

Analyseselskapet Canalys gjennomførte i januar en analyse av app-tilbudet for å se nærmere på de to mest utbredte forretningsmodellene, den tradisjonelle der man betaler for å kunne laste ned appen, og den stadig mer utbredte «freemium»-modellen der man kan prøve en gratisutgave og eventuelt betale for en utvidet versjon.

Analysen konkluderer med at det pågår et skifte fra betalmodellen til freemiummodellen. Av de 300 mest innbringende iPhone-apper i USA i januar, ble 58 prosent omsatt etter freemiummodellen. I tillegg ga 13 prosent av betalappene muligheter for utvidet funksjonalitet som kunne bestilles og betales rett fra appen.

Den samme tendensen gjør seg gjeldende for iPad-apper. 41 prosent av de 300 mest populære gratisappene i USA i januar kunne oppgraderes mot betaling, det vil si de anvendte freemiummodellen. Av de 300 appene med størst omsetning, anvendte 59 prosent freemiummodellen.

Ser man på de 100 appene med størst omsetning, blir bildet enda tydeligere: 64 av iPhone-appene er freemium, det samme gjelder 68 av iPad-appene.

Freemium brukes først og fremst innen spill og nyheter, samt sosiale tjenester som dating. Samtidig merkes overgangen også i andre kategorier.

Canalys tror at freemiummodellen vil bli den mest anvendte modellen for å tjene penger på apper innen ett til halvannet år.

Freemium tilbyr flere fordeler framfor betalmodellen. Å la brukeren prøve appen før man må betale, senker en vesentlig terskel, sier Canalys. Leverandører av lureapper kommer ingen vei, mens utviklere av kvalitet kan bygge kunderelasjoner. Poenget er å finne ut hva som lønner seg å gi bort, og hva man kan ta seg betalt for.

For spill gjelder det å gi brukerne tilstrekkelig med funksjoner til å engasjere dem, slik at de er villige til å betale for å komme forbi et visst nivå eller skaffe seg ekstra utstyr eller en mer funksjonsdyktig avatar.

Nyhetstjenester velger gjerne å tilby enten en periode med gratis utprøving, eller å begrense tilgangen til visse artikler, der leseren bare får se for eksempel tittel, ingress og bilde.

For datingtjenester kan løsningen være svært enkel: Bare de som betaler får kontaktinformasjon.

Til toppen