- Friprog er en levedyktig forretningsstrategi

Friprog-senterets leder, Heidi Arnesen Austlid, er ikke i tvil om at åpen kildekode er veien å gå.

I programvarebransjen pågår det for tiden en kamp om hvordan programvaren skal utvikles og selges.

På den ene siden står de tradisjonelle aktørene som satser på proprietær kildekode som selger lisenser til å bruke programvaren, og på den andre siden står tilhengerne av det som kalles åpen kildekode eller friprog. Sistnevnte forfekter en modell der alle kan få kildekoden til programvaren slik at de selv kan modifisere den.

Det er ingen motsetning mellom kommersiell og ikke-kommersiell satsning innen fri programvare, men det er ingen tvil om at proprietær programvare har vært den kommersielt sett mest vellykkede med mange selskaper som har klart å oppnå milliardomsetning og gode driftsmarginer.

Friprog-aktører klarer imidlertid også å tjene penger på sin programvareutvikling, og mange tror at denne modellen vil dominere programvaremarkedet i fremtiden.

I dag starter første dag av Open Nordic-konferansen i Skien i Telemark, som arrangeres av friprog-selskapet eZ Systems i samarbeid med IKT-Norge, Friprog-senteret og IKT-Grenland. De har samlet mer enn 400 deltagere fra hele Norden for å diskutere og presentere friprog-løsninger og satsninger.

Den store interessen fra så mange viktige aktører er et viktig signal om at fri programvare er veien å gå, mener lederen for Friprog-senteret, Heidi Arnesen Austlid.

- Dette beviser at fri programvare er en levedyktig forretningsstrategi for nordiske selskaper, i konkurranse med proprietære leverandører, sier direktør i Friprogsenteret, Heidi Arnesen Austlid.

Til konferansen kommer blant annet representanter fra Nokia, Telenor, Sun, eZ, Lagardère, Google og flere universiteter. I tillegg kommer representanter fra den belgiske regjeringen for å fortelle om implementeringen av åpne standarder i den belgiske forvaltningen.

- Fri programvare er ikke en ideologi, eller filosofi, men en forretningsmodell - Fri programvare er ikke en ideologi, eller filosofi, men en forretningsmodell, sier Aleksander Farstad, daglig leder i eZ.

Hans selskap er en av de norske aktørene som har klart å bli et kjent merkevare utenfor landegrensene, og en viktig grunn til det er at eZ deler ut programvaren sin med kildekoden til alle som ønsker å laste den ned.

- Oppmerksomheten for fri programvare er stor i Norden. Forretningsmulighetene for norske og nordiske selskaper er store framover, sier direktør for næringsutvikling i IKT-Norge, Fredrik Syversen.

digi.no er tilstede på konferansen og vil rapportere fortløpende.

Til toppen