FORBRUKERTEKNOLOGI

Frisk start for DAB-radioer

El-kjedene har startet salget av digitale radioer (DAB), og melder om godt salg.

15. des. 2004 - 10:07

Elektronikkbransjen har i et par uker hatt DAB-radioer (digitale radioer) for salg, med store forventninger. Bransjen håper på samme salgssuksess som England som gikk fra null til millionsalg på få år.

Både el-kjedene Elkjøp og Expert har fire forskjellige DAB-modeller til salgs fra 2.000 kroner og nedover. Butikkene har fått god drahjelp fra NRK og P4 som kjører storstilte markedsføringskampanjer for DAB på sine kanaler.

Expert melder om overraskende stor interesse. Til tross for at DAB-radioer bare har vært til salgs på noen få utvalgte steder, har alle DAB-radioene nå blitt solgt og det er tomt på lageret.

- Vi snakker om salg av mange hundre DAB-radioer, forteller kategoriansvarlig for brunevarer, Alf Leifseth i Expert-kjeden til digi.no.

Expert venter nye varer til uken. Til tross for at det bare er 70 prosent DAB-dekning i Norge og prislappen er stive 2.000 kroner, har salget gått unna som varmt hvetebrød.

- Det er grunn til å tro at DAB vil bli en salgssuksess etterhvert som både innhold, dekning og pris blir bedre. Om et par måneders tid, tipper jeg det er mulig å få en DAB-radio til rundt tusenlappen, sier Leifseth.

Elkjøp melder om en mer beskjeden etterspørsel, og vil ikke ut med antall solgte enheter.

- Vi ser ikke noen kjempeetterspørsel, men kan melde om en forsiktig start og mild nysgjerrighet, sier informasjonssjef Scott Engebrigtsen til digi.no.

Han tror at produktet må bygges opp gradvis, og at bransjen har store forventninger og vil se mange fordeler med DAB-teknololgien etterhvert.

Foreløpig er det kun innovatørene som har kommet på banen. Grunnen til at det har tatt tid er fordi innholdsprodusenter, radioprodusenter og nettverksutbyggere har sittet på gjerdet og ventet på hverandre, mener Engebrigtsen.

- Bransjen har på mange måter opplevd en gordisk knute, der alle venter på hverandre før salget begynner å rulle. Det er derfor gledelig å se at knuten nå endelig begynner å løsne, sier Engebrigtsen.

Tirsdag 7. desember lanserte NRK en ny folkemusikk-kanal som kun sendes i DAB-nettet og via NRKs webtjeneste. Foreløpig finnes det 1.500 musikkspor i basen og Nasjonalbiblioteket i Rana har digitalisert 4.000 musikkspor som er opptil 70 år gamle.

Fra 2006 vil NRK Alltid Klassisk, Alltid Nyheter og Mpetre bli sendt på digitalradio.

Overgangen til den digitale verdenen vil skje gradvis gjennom 2006 og 2007. Deretter vil du ikke kunne høre disse kanalene i FM-båndet.

For å gjøre kanalene tilgjengelige over hele landet, vil NRK utvide DAB-dekningen til å nå 80 prosent av befolkningen.

- Istedenfor å bruke ressurser på dobbeltdistribusjon på FM og DAB, ønsker vi derfor å utvikle nye kanaler og nye tjenester i DAB digitalradionettet. FM kommer til å forsvinne om noen år, og NRK vil være en pådriver i denne utviklingen, sier konstituert radiosjef Øyvind Vasaasen i en pressemelding.

Teknisk direktør og leder i digitalradioutvalget, Hans Petter Danielsen, har tidligere uttalt til digi.no at det er kun på grunn av manglende kunnskap DAB ikke har tatt av i Norge. Med den massive markedsføringen som nå blir igangsatt forventer distribusjonsnettverket (NRK, P4, Kanal5, Telenor Norkring og Norsk Lokalradioforbund), et stort trykk i dette markedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.