Frisk vekst for MPX.no

Komplett.no møter stadig sterkere konkurranse fra MPX-sjef Hugo Rask-Jensen som har hatt rekordvekst siden oppstarten.

Komplett er den soleklart største nettbutikken i Norge, men MPX.no (Micro Parts Xpress) puster konkurrenten tettere i nakken. En oversikt over Norges 100 største IT-selskaper, viser at MPX.no var det selskapet fra 2002 til 2003 som hadde den største prosentvise veksten med hele 300 prosent.

I en pressemelding forteller MPX.no om en fortsatt positiv utvikling. I fjor økte selskapet omsetningen med 30 prosent sammenlignet med 2003. Fjerde kvartal i fjor ga MPX.no 40 prosent vekst sammenlignet med fjerde kvartal i 2003.

Til sammenligning faller salget til markedsleder Komplett. Komplett omsatte i fjerde kvartal i 2004 for 496,6 millioner kroner mot 501,4 millioner i fjerde kvartal 2003.

Det er likevel fortsatt et stykke å gå for MPX.no som omsatte for 205 millioner kroner for hele 2004.

Men med den raske prosentvise veksten, blir MPX.no en spenstig utfordrer. Nettbutikken har gått fra en omsetning siden starten i 2002 fra 39 millioner til 166 millioner i 2003 og en omsetning på 205 millioner i fjor. Prognosene for neste års omsetning er 303 millioner kroner.

Nettbutikken har også hatt en solid økning i antall unike besøkende per måned. I 2004 var snittet på 210.000 personer mot 70.000 personer i 2002. I 2005 er målet 305.000 unike besøkende per måned.

— MPX.no satser på kjente merkevarer innen områdene data, tele, foto og Hifi, og vi ønsker å være først ute med de nye produktene, sier daglig leder Hugo Rask-Jensen.

Til toppen