Frisk vekst på boksalg over nett

Nettsalg av bøker er vanskelig i Norge. Haugen Bok har likevel vokst i flere år på rad.

Mens det er stille rundt hva bokhandlere selger av bøker over nett, kan Haugen Bok i Volda viser til positiv vekst flere år på rad.

Det er over ti år siden amerikanske Amazon.com startet med salg av bøker over nett. Da dotcom-boblen sprakk møtte selskapet stor skepsis rundt sin forretningsmodell. Fra 2003 har Amazon likevel klart å gå i pluss og gjøre god butikk.

Haugen Bok har klart å lokke nordmenn til nettet for å kjøpe bøker, selv det fortsatt er slik at nordmenn stort sett foretrekker å gå i den fysiske butikken for å handle.

Daglig leder Lars Ove Hammer i Haugen Bok leder 17 ansatte, og forteller at salg av bøker over nett, utgjør den største salgskanalen.

Haugen Bok har i tillegg en fysisk butikk og postordresalg. Av en omsetning i 2005 på 76 millioner kroner, utgjorde salget over nett 53 millioner kroner, opp fra 44 millioner kroner fra 2004. Resultatet har vært positivt over flere år.

Hammer vil ikke røpe tallene for 2006, men sier at det også i fjor ligger an til en god vekst fra 2005.

Haugen Bok mener selv å være Norges største postordre-bokhandel, og har samarbeidsavtaler med både Dagbladet og Amazon.com.

– Vi har tjent på at vi var tidlig ute med postordrekataloger som viste et utvalg av våre bøker. Disse kundene har forblitt trofaste, og mange av dem er nå gått over til å bli nettkunder, forteller Hammer.

Haugen Bok har 60 000 titler i sin database, både skjønnlitteratur og bøker til videregående skole og høyere utdanning. Sykepleiere er blant dem som kjøper fagbøker på nett.

Hammer tror tilbudet om avbetaling med månedlig avdrag over tid, har føyd mange nye kunder til Haugen Bok.

Konkurrenten Bokkilden.no vil derimot ikke fortelle hvordan det går med nettsalget.

– Det er vår policy å ikke fortelle verken om omsetning, resultat, antall kunder, vekst eller antall titler, sier administrerende direktør Elizabeth Sellevold i bokkilden.no til digi.no.

Bokkilden slo seg i fjor sammen med Mao.no. Selskapet hevder å være den største online bokhandelen i Norge med en samlet markedsandel på 33 prosent.

Bokklubben kjøpte Bokkilden.no i fjor for å slå den sammen med Mao.no.

Til toppen