FORBRUKERTEKNOLOGI

Friskt design skal lokke unge kjøpere

En ny bærbare PC skiller skjerm fra PCen og viser hvordan maskiner kan tilpasses og friste nye kunder.

18. aug. 2004 - 12:35

Det som første som slår en med den bærebare "hip-e" fra Digital Lifestyles er: Hvorfor er dagens bærebare PCer så like? Hvorfor har ikke flere lansert slike maskiner?

For dagens PCer er ekstremt like - med noen få unntak som der stort sett bare skallet har fått en annen farge. Selv ikke Apple har gjort så veldig mye.

Nå er det langt fra sikkert at hip-e er en ideel løsning, men ideen er spennende. Det Austin, Texas-baserte selskapet sikter mot ungdomsmarkedet med en uvanlig velutstyrt bærbare PC. Selskapet selger maskinen over nett, noe som gir en mulighet for norske kunder.

For maskinene er skapt gjennom en uvanlig prosess, skriver Reuters. Lederen av Digital Lifestyles vil Apple-ifisere PC-bransjen og innkalte derfor likegodt sin 16-år gamle sønn og en gruppe av hans venner til en ide-runde. Dette resulterte i 20 design-ideer som ungdommene fikk velge mellom. Resultatet ble hip-e.

Det mest spesielle med hip-e er at skjermen kan løsnes fra selve maskinen, noe som gjør om maskinen til en slags stasjonær arbeidsstasjon. Maskinen er hvit med utbyttbare fargeelementer rundt skjerm og tastatur. I tillegg til en uvanlig utforming har maskinen høyttalere som folder seg ut og kan flyttes ut på pulten.

Det følger med en matchende kombinert minnepinne og MP3-spiller. Du kan også få med en mobiltelefon som utveksler kan synkroniseres med maskinen.

For å sikre plass nok til MP3 og video har maskinen fått en harddisk beregnet på stasjonær PC på 120 GB. Maskinen har også innebygget WLAN, en TV-tuner og mulighet for å koble til spillmaskiner.

Maskinen bruker en tradisjonell Pentium M 1,5 GHz prosessor og Windows XP. Med Digital Lifestyle har gått videre også på programvaren - det følger med med programvare for å stoppe virus, spyware og popup-annonser. Det følger også med et Internett-filter som foreldre kan tilpasse.

I tillegg har selskapet tilpasset ikonene på skrivebordet med brukervennlige ord som "Paper" for å starte Word og "Burn CD" for å utløse Nero.

Til tross for sitt design og lange liste med utstyr, koster ikke hip-e all verden: 1700 dollar - 11,500 kroner.

Maskinen kan kjøpes over nettet på hjemmesiden til hip-e.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra