Friskt salg for nytt, norsk utstyrselskap

Lille norske Asono gjør det svært bra i konkurransen mot Sony og Apple.

Det lille norske selskapet Asono har klart å få en kile inn i det nordiske elektronikkmarkedet. Med egenutviklede MP3-spillere og andre produkter med særegent design har selskapet klart å skaffe seg en posisjon i markedet - i konkurranse med giganter som Sony, Creative og Apple.

- Vi har fått veldig god respons på produktene våre. I år vil få en firedobling av omsetningen, og selskapet vil gå i pluss, sier gründer Richard Schrøder i Asono til digi.no.

Forretningsmodellen har vært å utvikle MP3-spillere, bærbare multimediespillere, kameraer og DVD-spillere med særegent design og enkel funksjonalitet. Selskapet kjøper komponenter fra større leverandører, og utvikler produktene videre i samarbeid med en rekke partnere i utlandet, før sluttproduktene blir skrudd sammen i Korea.

– Det er moro å se at det finnes muligheter for å gjøre ting annerledes enn de store produsentene. Vi er i en utfordrerposisjon. Det blir litt David mot Goliat, sier han.

Asono har oppdaget at det er et marked for produkter med skandinavisk design. Stadig flere kjøpere er opptatt av hvordan produktene ser ut, og ikke bare hvordan de fungerer.

– Vi jobber med skandinaviske designere for å utvikle produkter som har et unikt uttrykk, og som differensierer oss fra andre ledende merker. Folk flest er veldig opptatt av hvordan produktene ser ut. Se for eksempel på den suksessen Apple har hatt med iPod, sier han.

Frem til nå har selskapet i første rekke samarbeidet om design med utviklingsmiljøene i Østen. Nå skal selskapet styrke samarbeidet med det norske designmiljøet.

– Vi har inngått avtaler med norske designselskaper, deriblant Norway Says. Det vil resultere i et styrket norsk samarbeid på en rekke produkter, sier Schrøder.

Selskapet samarbeider også med tidligere SAAB-designer Einar Hareid i Hareide Designmill.

Asono tjente penger allerede i 2003, da satsingen på Asono-produktene kom i gang for alvor. I fjor hadde selskapet en omsetning på åtte millioner kroner og et resultat før skatt på 700 000 kroner. I år vil omsetningen ende på rundt 30 millioner kroner, og selskapet vil gå i solid pluss i år også, forteller han.

– De midlene vi klarer å hente ut skytes inn igjen i driften i selskapet. All fokus ligger på drift og utvikling, forteller han.

Den kommersielle suksessen kommer ikke minst som følge av at selskapet har klart å få distribusjonsavtaler med store kjeder som Elkjøp, Expert, Spaceworld og andre.

Asono har i dag elleve ansatte, og har i tillegg en rekke samarbeidspartnere i Sverige, England og Korea. Han forteller at selskapet er partnerbasert, hvor det jobbes tett sammen med utenlandske partnere på design, forskning og produktutvikling.

Selskapet er i stor grad bygget på kompetanse på østlig språk og kultur. Asono ble opprettet i samarbeid med de to andre gründerne Mads Høyby og Erlend Lappegård. Schrøder og Høyby har fartstid fra Østen, hvor de to blant annet har studert kinesisk.

- De som jobber i selskapet har bakgrunn innen Østen-kompetanse, salg, design og produktuvikling, forteller han.

Til toppen