Frister ikke å studere IT

Til tross for et rekordstramt arbeidsmarked i IT-bransjen, står flere hundre studieplasser tomme.

IT-bransjen sliter med å finne kvalifiserte folk. En bedriftsundersøkelse fra NAV avdekker at Norge er i underskudd på 3.500 IT-folk. IKT-Norge på sin side hevder at underskuddet kan være så høyt som 5.000.

Mye har forandret seg siden bunnåret 2003 da bransjen var preget av masseoppsigelse. Nå skriker bransjen etter folk og som er villig til å bla opp med gode lønninger og fleksible arbeidsforhold. Likevel lar ungdom seg ikke friste til å studere IT.

IT-bransjens mange tiltak og fristende kampanjer mot ungdom for å få dem til å studere IT synes fortsatt i det blå.

Tall fra Samordna Opptak (SO) viser at det i år er 100 færre som søker seg til IT-studiene. Samtidig er det 116 nye studieplasser på informasjonsteknologiske studier i 2008 i forhold til i 2007. Tallene gjelder offentlige høyskoler og universiteter. Private IT-høyskoler faller utenfor SO-ordningen.

I 2007 var det 1.942 som satt IT som sitt førstevalg mot 1.842 førsteprioritetssøkere i år.

Riktignok er det bare 1.547 IT-studieplasser, men man tar alltid høyde for at mange av dem som melder seg på, ikke starter opp med studiene. Selv om det var flere søkere enn plasser, så endte fasiten for i fjor at flere studieplasser på IT-studier ble stående tomme.

I fjor møtte 1.276 opp til studiestart på 1.431 plasser.

- Ifølge våre tall ser det ut til at høyskoler og universiteter i de store byene har fått fylt opp sine plasser. Det er først og fremst de små stedene som har ledig plass, sier informasjonskonsulent Henrik Christie Rødsæther i SO til digi.no.

Bare på Høgskolen i Gjøvik (HiG) står 72 tomme studieplasser innen IT og tekologi, mens Høgskolen i Buskerud (HiBu) har 27 ledige plasser.

NTNU er blant de populære stedene å studere, og som har langt flere søkere enn plasser. Datateknikk alene har en økning på mer enn 43 prosent.

Søkertallene fra SO viser at interessen for høyere utdanning har hatt en økning på 6,1 prosent til masterutdanning i teknologi og 3,2 prosent til ingeniørutdanning.

    Les også:

Til toppen