Frivillig registrering truer personvernet

Frivillig registrering på Internett seiler opp som en alvorlig trussel mot personvernet. Amerikanerne har ingen motforestillinger mot storstilt kopling av registre.

Du har sikkert lagt merke til at nettbutikker gjerne spør deg om du vil bli varslet når det kommer nyheter som kan tenkes å interessere deg. Du fyller ut et lite skjema, oppgir navn, alder, kjønn, sivilstatus osv, og bekrefter hva slags nyheter du er interessert i. Så får du skreddersydd e-post en gang i blant.

Microsoft har fått 18 millioner personer, hvorav halvparten utenfor USA, til å avgi personlige profiler. Noen vil hevde at det ikke alltid er like frivillig, siden registrering ofte er påkrevd for å laste ned bestemte filer som datafolk ofte er helt avhengige av.

Microsoft betrakter slike personlige profiler som starten på et langvarig, for ikke å si livslangt forhold. Hver gang en profilert person er innom nettstedet til Microsoft, utvides profilen med informasjon om hvilke sider som ble oppsøkt. E-post varslingen gjøres stadig mer raffinert og mer målrettet.

Etter hvert blir Microsofts kjennskap til hver enkelt profil ganske intim, og det er utviklet gode verktøy som hjelper selskapet tyne så mye interessant informasjon som mulig ut av disse sporene.

Samler Microsoft på andre ting? Svært mange av oss har frivillig gått med på permanent lagring av såkalte "cookies" fordi vi gidder ikke taste inn passord og brukernavn hver gang vi logger oss på hyppig brukte tjenester som Wall Street Journal og New York Times. Disse småfilene ligger der, til glede for alle nettsteder som er interessert i hva vi ellers foretar oss på nettet.

Poenget her er frivilligheten. Det begås ingen overgrep. Vi registrerer oss frivillig. Vi har muligheten til å slå av "cookies"-funksjonen i nettleseren, men av praktiske hensyn gjør vi det ikke. Frivillig gir vi verdens største konserner muligheten til å disponere verdens største kilde til markedsinformasjon.

Microsoft sier de beholder all informasjonen de samler opp for seg selv. De har selvfølgelig ingen interesse i å la konkurrenter eller myndigheter få innsyn i gullgruven.

Etter hvert som kjøp og salg øker over Internett, er det duket for at stadig mer markedsinformasjon kan gjøres tilgjengelig for den samme umiddelbare oppsamlingen og bearbeidingen som for andre spor. Markedsinformasjon på web registreres, og samles, og deles med ulike typer interessenter.

En ledende aktør i dette spillet er markedsanalyseselskapet IntelliQuest i Austin i Texas.

Ideen til IntelliQuest er å betjene alle som driver butikk på web. IntelliQuests kunder omfatter de aller fleste store selskaper som i dag driver med e-handel til forbruker. Disse web-kjøpmennene må levere informasjon til IntelliQuest, for å få informasjon tilbake. Følgelig blir alle kjøp meldt til IntelliQuest.

Forbrukere lokkes til å bli med på denne ordningen med det kjente og enkle spørsmålet: Ønsker du informasjon om liknende produkter i framtida? Hvis ja, vennligst fyll ut dette skjemaet.

Frivilligheten igjen. IntelliQuest opplyser at mellom 70 og 80 prosent faktisk fyller ut skjemaet.

IntelliQuest begrenser seg ikke til kjøpsinformasjon. Et utall av offentlige kilder er saumfart. Resultatet er at 200 millioner individuelle amerikanere, fordelt på 100 millioner husholdninger, er registrert hos IntelliQuest med 200 ulike variabler, variabler som da kommer i tillegg til opplysningene samlet inn fra kjøpsstedene på Internett.

Foreløpig er denne informasjonen stort sett brukt til å hjelpe IntelliQuests kunder til å planlegge markedskampanjer.

For en uke siden kunngjorde IntelliQuest en ny kunde, online-PR-byrået 24/7 Media (TFSM). Dette byrået har tre ulike nettverk av samarbeidende nettsteder som kunder, og det anslås at rekkevidden er over hver tredje Internett-bruker. Hensikten er å tilby en ordning der webannonser kan skreddersys ikke bare kategorier av potensielle handlende, men til og med individuelle personer.

Neste gang du kopler deg til for eksempel CD-Universe, sørger ikke bare plateselskapet EMI i sin skreddersydde annonse for at du får vite om noe som passer inn i ditt personlige kjøpsmønster. Men også LaCoste vil kunne stille opp med vareannonser tilpasset din personlige profil, årstiden, kredittverdigheten din osv.

Med andre ord: En fantastisk grad av målrettethet. Og med den labre veksten som hittil har preget Internett-annonsering, vil det være et voldsomt trykk for at det som per i dag er en amerikansk trend, fort blir en norsk trend i tillegg.

Dette er nok et eksempel på cookie-basert teknologi. Målet for IntelliQuest og 24/7 Media er å komme i gang tidlig i 1999, og skaffe seg mellom 10 og 15 millioner profiler før årtusenskiftet.

Det er kanskje en trøst at IntelliQuest lover at du skal lagres navnløs i deres database. Det blir like personlig for det, kanskje verre fordi det gir et irreelt skinn av ikke å gå over streken til din personlige integritet.

Det er ganske morsomt å konstatere at noenlunde de samme kreftene som slutter opp om IntelliQuest, i dag lanserer en kampanje, kalt TRUSTe, som skal få den amerikanske opinionen til å godta "selvregulering" som prinsipp for å slippe å få den samme personvernlovgivningen i USA som er gjengs i Norge og andre europeiske land. Hvis de vinner fram, blir det kanskje verre enn noen gang å beskytte vårt eget personvern mot det som kan bli etablert praksis i internasjonal elektronisk handel.

Til toppen