Frogner til nytt hus i Nydalen

Anders Frogner, eks-Hjemmet Mortensen og Radio 1, blir ny salgssjef i SOL.

Brikkene begynner å falle på plass i SOL-systemet etter det turbulente fjoråret med avganger og millionunderskudd. Mens Espen Agdestein ble hentet inn som partneransvarlig i juni, er nå også salgssjefstillingen i boks.

Tidligere var stillingen delt i to med Pia Madhus i en rolle og Dag Landfald i en annen. Ingen av de er tilbake etter opprydningen, og Anders Frogner kommer inn for å ta den virksomhetskritiske salgslederstillingen i selskapet.

Frogner har tidligere jobbet i Hjemmet Mortensen (bladene Kampanje og Økonomisk Rapport) og vært salgsleder i Radio 1 Hele Norge. Nå flytter han litt ned i gata i Nydalen hvor han skal lede salget i Norges største medieselskap på Internett. Det skal han gjøre uten særlig internetterfaring.

Men akkurat dét bekymrer han mindre. Frogner mener det faktisk kan være en fordel for bransjen

- Jeg tror timingen er riktig. Internett er kommet opp på et nivå hvor markedet er klar til å utnytte den. Det er ikke lenger teknologien og teknokratene som råder. Nå er det på tide å hente ut av markedet de mulighetene som ligger i internettannonseringen, mener han.

- Jeg har erfaring fra flere andre medier og vært med i over fem år i mediebransjen. Mediebyråene har for dårlig grep om internettannonsering, så det blir en veldig høyt prioritert oppgave for meg å jobbe mot dem, sier han.

Mens mye av den tradisjonelle annonseringen blir formidlet gjennom mediebyråer, foregår fortsatt salget av annonseplasser direkte fra nettsteder og gjennom salgsnettverk.

Markedsdirektør Thomas Gudbjerg synes det er en stor fordel å få inn en ressurs fra den tradisjonelle mediebransjen.

- Han har et stort nettverk.

Gudbjerg er ikke bekymret for den manglende internetterfaringen.

- Frogner har jo jobbet med Internett hos Radio 1. Dessuten er det mediekanalen, ikke teknologien som skal være i sentrum.

Til toppen