Google+ har ikke fokus, og vil bare etterligne Facebook, skriver en av skaperne av nettverket, Chris Messina. (Bilde: Google)

Frontalangrep på Google+

Tidligere utvikler er skuffet over det sosiale nettverket.

Chris Messina er mannen som har jobbet med det sosiale nettverket Google+ omtrent fra starten av, før han sluttet i selskapet i august 2013.

Messina er for øvrig ansett som hjernen bak hashtaggen - i 2007 foreslo han å bruke #-symbolet for å samle sammen temaer på Twitter.

Nå har Messina lagt ut et innlegg der han går ganske hardt ut mot Google+, tjenesten som en gang i tiden (mer nøyaktig i 2011) ble lansert som et alternativ til Facebook, og som siden den tid har både blitt betegnet som en suksess, en flopp, eller noe som ingen hos Google har en klar strategi for.

Messina legger ikke skjul på at han er veldig skuffet over hvordan Google+ har blitt, da han mener at selskapet hadde en enorm mulighet til å utfordre Facebook, men aldri benyttet seg av det.

Og en slik utfordring er nødvendig, mener Messina, da Facebook trenger konkurranse. Ett selskap bør ikke avgjøre fremtiden til digital identitet, skriver Messina, og konkurranse er bedre for forbrukere, for nye oppstartsselskaper og for bransjen som helhet. Messina har troen på at Google (og kanskje Apple) er de eneste som har ressurser til å gi Facebook en ordentlig utfordring.

Han skriver likevel at Google+, slik det fremstår i dag, er forvirret og ufokusert. Google har ikke benyttet seg av muligheten til å tenke gjennom potensialet for digital identiet og personvern på nettet, og bygge et produkt rundt dette. Poenget er å ha en tjeneste folk stoler på, som bruker personlig data på en nyttig måte, som oppfordrer oss til å dele mer fordi den bidrar til noe positivt.

Dette er ikke Google+, mener Messina, og fremstår som skuffet over at Google tok en veldig konservativ måte å utvikle produktet på, i stedet for å lage noe innovativt og annerledes forsøkte de å kopiere Facebook, og var mest bekymret for at det ikke skulle bli en suksess.

«Hvorfor trenger verden en ny Facebook, hvis ikke det er for å tjene Google ved å effektivisere deres annonsekampanjer» spør Messina i innlegget, og sier at han forventet mye mer fra selskapet. Noe nyskapende på linje med biler som kjører seg selv eller ballonger som skal dele ut internett.

Messina minner om at det originale fokuset for nettverket, da det fortsatt het Google Me, var annerledes, i det at man kunne søke opp detaljer om venner og bekjente uansett hvor på Google man befant seg, og det sosiale aspektet skulle ligge under det hele. Etter navneskiftet til Google+ handlet det bare om å følge etter Facebook.

Det er fortsatt håp for Google+, mener Messina, men uten den store optimismen.

    Les også:

Til toppen