Frydenberg: - Som ventet

- Utviklingen er fornuftig. Telenor Online tar konsekvensen av at de ikke leverer bra nok innhold, og allierer seg med en god innholdsleverandør. Dette sier tidligere styreformann i Schibsted Nett, Kåre Frydenberg i en kommentar til dagens utvikling i den norske Internett-bransjen.

- I tillegg til at den nye aktøren både blir sterk på aksess og innholdsbiten, drar den nye konstellasjonen nytte av generelle stordriftsfordeler, sier Kåre Frydenberg til digi:tele. Han er i dag konserndirektør i Pripps-Ringnes, med kontor i Stockholm.

Frydenberg, som var Schibsteds første styreformann etter kjøpet av Oslonett i 1995, har tidligere vært kritisk til at Telenor tok mål av seg til å bli en innholdsleverandør i konkurranse med de mer tradisjonelle mediehusene. Dette var også grunnen til samarbeidet med Telia fremfor Telenor.

Frydenberg sier i dag at utviklingen var et av mulige scenarier som ble trukket opp i tiden han var i Schibsted Nett.

Han er klar i hva som skal til for å vinne i konkurransen med både nasjonale aktører i Norge og Sverige, men også på det internasjonale markedet.

- Innhold er avgjørende for en Internettaktør skal vil vinne i et marked. Derfor har den nye konstellasjonen mellom Telenor Online/ Telenor Media og Schibsted Nett et godt utgangspunkt med et solid forsprang på andre aktører i markedet. Skal internasjonale aktører gjøre suksess på det skandinaviske markedet må en ha lokale allierte som kan produsere bra innhold, sier han.

Om den monopolsituasjonen det norske markedet nå får på aksessiden, sier Frydenberg at dette er en av de få betenkelige sidene ved denne sammenslåingen. - Samtidig må vi huske på at Internett er i sin spede begynnelse. Først nå er markedet begynt å modne, slik at de ulike alliansene kunne inngås.

Han sier videre at sammenslåingen også vil gi rom for andre mindre aktører til å hevde seg. - De mindre aktørene vil det alltid være plass til, selv om jeg tror at Telenor Online/Schibsted Nett-alliansen vil ha kvalifisert flertall i markedet, sier Frydenberg, som tror at toget er gått for mulige aktører som vil bli dominererde på det norske Internett-markedet.

Om satsingen "nye" Skandinavia Online AS har ambisjoner om i det svenske markedet, sier Frydenberg at det er naturlig å starte med en aksesstjeneste og eventuelt satse på innholdet senere. - Men det er alltid innholdet som trekker lesere og kunder, understreker en synsende konserndirektør i Pripps-Ringnes på telefon fra Stockholm.

Til toppen