BEDRIFTSTEKNOLOGI

Frykt for Microsofts nye bredde

Noe av det som opptar deltakerne på Ralph Naders konferanse "Appraising Microsoft", er at Microsoft engasjerer seg på stadig nye områder, og sikter mot innholdet på Internett.

Eirik Rossen
14. nov. 1997 - 17:20

Om lag 250 forretningsfolk er tilstede på konferansen. Deltakeravgiften er 1000 dollar, men ifølge Microsoft - og dette er hittil ikke blitt motsagt - har for eksempel Novell delt ut 40 billetter til egne støttespillere.

Åpningsforedraget ble holdt av en kjent anti-Microsoft jurist, Gary Reback. Han advarte at Microsofts mest skremmende trekk har nettopp begynt: engasjement i innholdsleveranse på Internett. Reback pekte på flere eksempler der Microsoft skal ha brukt ufine metoder til å presse både Internett-tilbydere og innholdsleverandører til å begunstige Microsofts nettleser Internet Explorer, og antydet at dette kan være et middel til å kontrollere innholdet på nettet.

Reback brukte eksemplet med leksikonet Encarta, som han hevdet var i ferd med å utkonkurrere Encyclopedia Britannica, og som han spådde ville gå over til å bli en betalt tjeneste når den ærverdige konkurrenten var ryddet av banen.

På forumet "Digital handel i framtida" ble denne problemstillingen diskutert videre. Blant deltakerne var representanter for selskaper og foreninger innen bilsalg, eiendomsmekling og reiser, skriver ZDNet. Dette er forretningsområder som vanligvis ikke assosieres med programvaregiganten, men som Microsoft har gått inn i nylig, som ledd i sin satsing på Internett.

ZDNet siterer Paul Ruden fra reisebyråforeningen American Society of Travel Agents, som er redd for at Microsoft kan bruke sin makt i operativsystemer og programvare til å kanalisere Internett-brukere til Microsoft-eide eller Microsoft-drevne tjenester. Ruden er en blant mange som krever at regjeringen griper inn for å sikre at de faktiske spillereglene etterfølger prinsippet om fri konkurranse.

Toppsjef i Sun Microsystems, Scott McNealy, tok opp denne tråden i sitt hovedinnlegg.

- Det koker ned til ett ord, valgmulighet. Ikke noe sted er det viktigere å kunne velge enn innen teknologi.

McNealy sa at da han studerte på Harvard for tjue år siden, lærte han å betrakte som monopol ethvert selskap med markedsandel større enn 35 prosent. Nå får Microsoft gå i fred med en markedsandel på 90 prosent (betraktet som operativsystemer til PC-markedet), og det er pinlig at det trengs en to dagers konferanse og et menneske som Ralph Nader for å gjøre folk klare over dette, la han til. McNealy sa at regjeringen måtte delta i arbeidet for å sikre forbrukerne en valgmulighet.

Worldwide NT Users Group benyttet en pause til å holde en egen liten pro-Microsoft samling - støttet av Microsofts PR-byrå Edelmann Associates Worldwide. Her var budskapet at folk burde satse på markedet i stedet for å dra til Washington og klage, og at ingen blir konkurransedyktig av å følge ordre fra regjeringen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra