Frykter flom av falske nettbrett

Forfalskninger av alle slag florerer, og til jul blir det enda flere, advarer MarkMonitor.

MarkMonitor, et amerikansk selskap spesialisert innen vern av varemerker, har publisert en rapport om «brandjacking» – varemerkekapring – av nettbrett. Rapporten, Brandjacking Index Tablet PCs, er tilgjengelig fra MarkMonitors nettsted, mot registrering.

Rapporten bygger på materiale samlet inn i løpet av ett døgn i juli, fra 23 ulike nettmarkeder. Det ble avdekket over 23 000 tilbud av falske nettbrett, fordelt på tre kategorier: kloner, grå marked og forfalskninger.

Medieoppslag om rapporten, for eksempel i Computerworld, forteller om «falske iPad». I selve rapporten heter det derimot at man har fulgt etterlikninger av fem ulike merkevareprodukter. Det opplyses ikke om hvilke disse er, og ingenting i rapporten gir grunnlag for å påstå noe om spesifikke merker.

Definisjonene i rapporten er som følger:

  • En klone ser ut som et legitimt produkt, men bærer verken varemerke eller logo.
  • Grå marked betyr salg av legitime produkter av ikke-autoriserte selgere. Salget er gjerne rettet mot et annet land enn der selgeren befinner seg.
  • En forfalskning er en kopi som i motsetning til en klone selges med samme logo og varemerke som originalen.

På de 23 markedsplassene ble det registrert 766 selgere av forfalskninger, med til sammen 918 oppføringer.

94 prosent av oppføringene var rettet mot bedriftsmarkedet. Gjennomsnittsprisen var 50 prosent lavere enn de ekte produktenes veiledende pris.

Mens forfalskningene nesten utelukket ble markedsført mot bedriftsmarkedet, var 39 prosent av de 16 720 oppføringene av kloner rettet mot forbrukermarkedet.

Det ble registrert 4 301 selgere av kloner. Gjennomsnittsprisen var 69 prosent lavere enn de ekte produktenes veiledende pris.

Mens forfalskninger og kloner henvendte seg hovedsakelig til bedriftsmarkedet, dreide gråmarkedet seg utelukkende om å selge til forbrukere. Her ble det registrert 2 914 selgere og 5 536 oppføringer.

På gråmarkedet var gjennomsnittsprisen 15 prosent høyere enn de ekte produktenes veiledende pris.

Trolig er gråmarkedet et ganske annet fenomen enn kloner og forfalskninger. På gråmarkedet kan man ta overpris for ekte produkter fordi man henvender seg til potensielle kjøpere der den aktuelle varen er vanskelig tilgjengelig. Det kan være fullt ut legitimt. Kloner og forfalskninger dreier seg imidlertid om organisert kriminalitet.

MarkMonitor-rapporten er opptatt av misbruk av andres varemerker i eget domenenavn, altså «cybersquatters» eller domenesnyltere.

Mange av oppslagene på markedsplassene der kloner og forfalskninger ble solgt, henviste til nettsteder der navnet gir et misvisende inntrykk av å være knyttet til et kjent varemerke. Undersøkelsen avdekket over 6 600 nettsteder der domenenavnet spilte på varemerker til leverandører av nettbrett.

Det advares i rapporten at salg av falske nettbrett sannsynligvis vil øke i forkant av julesesongen. MarkMonitor anbefaler blant annet at innehavere av utsatte varemerker registrerer flere hensiktsmessige varianter av mulige domenenavn, slik at de kan avverge at søk etter deres varemerker fanges opp av domenesnyltere som selger kloner eller forfalskninger.

    Les også:

Til toppen