Noe av poenget med Waze, er å gi brukerne mulighet til å varsle andre brukere om ulike hindringer i veien. Men løsningen samler også løpende inn posisjonsdata fra brukerne, noe som benyttes til å fortelle andre brukere om flyten i trafikken på veien dit man ønsker å dra. (Bilde: Harald Brombach)

Frykter Google-monopol

Protesterer mot nytt oppkjøp.

Google kunngjorde denne uken en avtale om oppkjøp av Waze, et israelsk selskap som tilbyr en populær kart- og navigasjonsapplikasjon for smartmobiler. Google er med selskapets Maps-tjeneste allerede en stor aktør innen kartløsninger for mobiler, noe som betyr at konkurransetilsyn i blant annet USA nok vil se nøye på oppkjøpet som angivelig har en verdi på drøyt 1 milliard dollar.

I går, dagen etter at oppkjøpsavtalen ble formelt kjent, kom den første protesten mot oppkjøpet. Amerikanske Consumer Watchdog, som jevnlig kritiserer Google, har sendt et brev til antitrust-divisjonen i Det amerikanske justisdepartementet med en oppfordring om at oppkjøpet blokkeres.

– Google dominerer allerede den nettbaserte kartnæringen med Google Maps. Internett-giganten var i stand til å trenge seg fram til dominans ved uredelig å favorisere sin egen tjeneste framfor konkurrenter som Mapquest i selskapets søkeresultater på nett. Nå, med det foreslåtte oppkjøpet av Waze, vil Internett-giganten fjerne den mest levedyktige konkurrenten til Google Maps for mobiler, skriver John M. Simpson, som har stillingen privacy project director hos Consumer Watchdog.

Det betyr i så fall at Consumer Watchdog vurderer Waze som mer levedyktig enn de mobile kartproduktene til aktører som Apple, Microsoft, Nokia, Garmin og nevnte MapQuest.

Bakgrunnen for Simpsons vurdering ser ut til å være en uttalelse som Noam Bardin, administrerende direktør i Waze, kom med under D11-konferansen til AllThingsD i mai i år. Den er gjengitt av Forbes.

– Det søk er for web, er kart for mobil. De søkene du gjør på mobilen som det er mulig å tjene penger på, og som er forskjellige fra weben, er søk som har å gjøre med lokalisering. Vi mener at vi er den eneste meningsfylte konkurransen til Google i dette markedet, som handler om å skape kart som er virkelig laget for mobil, for sanntid, for forbrukere – for den nye verdenen vi beveger oss inn i, sa Bardin.

Simpson skriver også at oppkjøpet vil gi Google tilgang til enda mer data om nettbasert aktivitet på en måte som vil gjøre selskapets posisjon på Internett enda mer dominant.

Han viser til at amerikanske konkurransemyndigheters tidligere godkjennelser av Googles oppkjøp av DoubleClick og AdMob har gitt Google mulighet til å oppnå monopol innen annonsering i forbindelse med både søk og mobil.

– Du kan ta Bardin på hans ord. Godkjennelse av Waze-avtalen kan gi Google mulighet til å fjerne enhver meningsfylt konkurranse fra markedet. Det vil skade forbrukerne og hindre teknologisk innovasjon, mener Simpson.

Google og Waze har allerede opplyst at Waze-applikasjonen vil bestå som et separat produkt, men at deler av dataene som samles inn, også vil bli brukt av i alle fall Google Maps. Waze har i dag bortimot 50 millioner brukere – 30 millioner flere enn i juli i fjor. Både Apple og Facebook skal ha vært i oppkjøpsforhandlinger med Waze før Google endte opp med å få napp.

    Les også:

Til toppen