JUSS OG SAMFUNN

Frykter ikke statlig stillingsdominans

Verken Jobline eller Jobshop Norge frykter Arbeidsmarkedsetatens offensiv. Konkurrentene mener de i realiteten henvender seg til andre målgrupper.

Therese Werenskiold
9. sep. 1998 - 16:30

Mats Gyve, administrerende direktør i Jobshop Norge synes ikke Jobshop og Arbeidsmarkedsetaten er direkte konkurrenter. Jobshop retter seg primært mot personer med høyere utdannelse, mens Arbeidsmarkedsetaten jobber primært mot personer uten særlig utdannelse.

- I USA er den amerikanske arbeidsmarkedsetaten den største aktøren for personer uten særlig utdannelse, mens segmentet for høyere utdannelse domineres totalt av private aktører. I Norge har Arbeidsmarkedsetaten en sterk posisjon i forhold til personer med lav eller ingen utdannelse, en posisjon jeg tror de vil klare å holde på, og kanskje forsterke. Jobshop vil fortsatt dominere segmentet for personer med høyere utdannelse fordi vi er markedsorienterte og fokuserte, sier Gyve.

-Personlig synes jeg det er trist når staten svir av skattepengene våre på helsides annonser med dagens arbeidsmarked uten særlig ledighet, jeg tror faktisk at de arbeidsledige ville vært bedre tjent med at pengene ble brukt direkte på dem, istedet for i diverse medier.

digi.no skrev tidligere i dag om en svært ambisiøs statlig aktør som vil bli best på området (se relatert sak i høyre margen).

Daglig leder i Jobline, Katharina Borgenstierna, sier til digi.no at hun ikke ser på Arbeidsmarkedsetaten som en truende konkurrent. Hun trekker frem at det til og med kan være positivt; jo flere organisasjoner og foretak som driver med arbeidsformidling på nett, jo flere folk blir opplært til å bruke det.

- Det blir nesten sånn at staten lærer opp våre kunder, sier Borgenstierna.

Hun legger til at etatens Arbeidsnett er en bra tjeneste, som retter seg bredt til alle som vil ha ny jobb. Jobline er nisjepreget, og har folk med høgskoleutdannelse som sin målgruppe. Tradisjonelt har Arbeidsmarkedsetaten hovedsakelig henvendt seg til de arbeidssøkende uten jobb. Derfor blir ikke konkurransen like stor. De fleste som bruker Jobline er folk som allerede har en jobb, men som ser seg om etter en ny.

- Hittil har ikke noen avstått fra å annonsere hos Jobline, selvom de har kunnet annonsere gratis hos Arbeidsmarkedsetaten. Det er ikke nok med ett medium for å dekke rekrutteringsbehovet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.