FORBRUKERTEKNOLOGI

Frykter nedtur i Kina

Verdens største mobilprodusent skremt av laber kjøpsinteresse.

Selv om veksten i Kina er stor er det flere enn forventet som ikke går inn i eletronikk-butikker som denne i Beijing.
Selv om veksten i Kina er stor er det flere enn forventet som ikke går inn i eletronikk-butikker som denne i Beijing. Bilde: David Gray/Reuters/NTB SCANPIX
21. mai 2012 - 08:13

Kina har seilt opp som det viktigste markedet for smarttelefoner og annen forbrukerteknologi de siste månedene.

Drevet av en kraftig økonomisk vekst har det kinesiske markedet løftet resultatet til for eksempel Apple til nye høyder. Kinas vedvarende vekst har også gjort at verdensøkonomien ikke er like hardt rammet av økonomiske nedgangstider som følge av krisen i Euro-sonen.

Men sørkoreanske Samsung roper nå varsko. De frykter at det kinesiske markedet for teknologiprodukter ikke vil vokse så raskt som antatt. Ifølge Financial Times mener Kim Young-ha, direktør for Samsungs kinesiske virksomhet, at totalmarkedet for personlig teknologi og elektronikk i Kina bare vil vokse med syv prosent i år, ned fra 10 prosent i 2011.

I det som går under betegnelsen «den gylne uken» i begynnelsen av mai, som pleier å være en meget god salgsuke, ble det meldt om skuffende salgstall for TV-apparater og annen elektronikk, melder Financial Times.

Selv om kinesiske styresmakter har forsøkt å oppmuntre til med innenlandsk forbruk, så er det nettopp styresmaktenes grep for å temme et stadig mer hett boligmarked som får skylden for at kineserne ikke bruker mer penger på teknologi.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra