Frykter norsk utgave av Google News

Norske medier gruer seg til Google News på norsk. De vurderer å kreve at søkegiganten betaler.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er mediebedriftenes bransje- og utgiverorganisasjon. De har omtrent 300 medlemmer, hvorav over halvparten er avisbedrifter. Resten av medlemsmassen utgjøres av trykkerier, distribusjonsselskaper, ukepressen og lokalfjernsynsselskaper. Medlemsmassen står for cirka 97 prosent av det totale norske avisopplaget.

Nå kommer det frem at foreningen frykter hva som vil skje når Google om ikke alt for lenge kommer med en norsk utgave av sin tjeneste Google News. Det er en helautomatisert tjeneste som skanner igjennom nyheter og presenterer det systemet kommer frem til som de viktigste sakene på forsiden. Tjenesten viser tittel og ingress og lenker direkte til den publiserte artikkelen.

– Dette er ren kopiering og noe vi mener er brudd på åndsverkloven, sier juridisk fagsjef Pernille Arneberg Børset i MBL til Dagens Næringsliv.

Argumentasjonen er ikke ny. Den samme kritikken har tidligere kommet internasjonalt mot Google. Spesielt franske aviser har vært kritiske og de har også tidligere gått til sak mot Google.

    Les også:

– Jeg vil ikke si at Google snylter på andres produkter, men selskapet driver i hvert fall med ren utnyttelse av hva andre har skapt, sier Arneberg Børset til Dagens Næringsliv.

Mediebedriftenes landsforening vil vurdere å kreve vederlag fra Google for bruk av redaksjonelt stoff.

Google åpner for at de som ikke ønsker å bli inkludert i deres søk eller i deres Google News-tjeneste kan unngå det. De mediene som velger å gjøre det går imidlertid glipp av en del trafikk når de ikke blir funnet av lesere som bruker Google News-tjenesten.

På den annen side så risikerer de å gå glipp av en del trafikk på forsiden hvis mange brukere velger å primært gå til Google News. Fordi forsiden som regel er den mest besøkte siden så kan det i så fall gi et kraftig fall i besøkstallet.

Til toppen