Fucking lavmål

Etter et titall besøk på Gardermoen siden den nye storflyplassen åpnet i oktober i fjor, er det bare å konstatere at Stortingets luftslott ikke en eneste gang har klart å tilby meg den varen jeg har betalt for. Nok er nok. Syv måneders anarki får holde.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at kofferten min ikke kommer fram, eller dukker opp på rullebåndet først en time etter landing.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at innflygingsanlegget innimellom slår krøll på seg slik at retningsstrålen som skal hjelpe flyene til å lande midt på rullebanen ikke fungerer.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at hele flyplassen blir stående bom stille når det ryker en sikring i et lite kommunikasjonskort ute i Asker.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at jeg ikke blir informert om at fly er forsinket eller innstilt og at de gir meg uriktige opplysninger om avgangstider og utganger.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at jeg ikke får kontakt med mobiltelefonnettet hver gang jeg må bestille taxi fordi det såkalte lyntoget er parkert på grunn av røykutvikling.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at pølsene som selges på Gardermoen ikke er tilstrekkelig varme.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at flypilotene ennå ikke har fått et skikkelig landingssystem de kan stole på, slik at de også kan lande på Gardermoen på dager sola ikke skinner.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at fotoceller svikter og stopper all bagasjetrafikk ved innsjekking.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at rulletrapper, rullefortau og heiser står.

Det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at det statistiske været på Gardermoen var vesentlig bedre før flyplassen ble bygget enn det virkelige været etter åpningen.

Kort sagt - det er meg revnende likegyldig hvilket såkalt høyteknologiselskap som har skylda for at tidligere samferdselsminister Kjell Opseth fikk det underlagsmaterialet han trengte for å få Stortinget med på århundrets practical joke: Å legge Norges nye storflyplass til Gardermoen.

Jeg bryr meg ikke om det fordi jeg stoler på at de ansvarlige for Gardermoen-leveransene i følgende høyteknologiselskaper snarest og personlig tar kontakt med Luftfartsverkets ledelse for å forsikre seg om at nettopp deres utstyr fungerer som forutsatt (opplys gjerne også Luftfartsverket at det ikke er noe som heter oppetid på 60 prosent - det heter nedetid på 40 prosent):

LEVERANDØR LEVERANSE
Siemens Nettverk, nettverksadm. og IT-infrastruktur
IBM Global Services Informasjonssystem
Telenor Installasjon, Siemens Kabling
ABB Bakkeovervåkning
ABB Kontrollsystem
ABB Kraft Sentralt driftssystem
NetCom og Telenor Mobil Mobiltelefondekning
Navia, Garex Telefonsentral, flyradiosamband
Navia, Normark, Alcatel Instrumentlandingssystem
Alenia Innflygningsradar
Vaisala Meteorologisk utstyr
Raytheon Kontrolltårn radar/data
Safegate Dokkesystem for fly mot terminal

(Kilde: Computerworld)

Jeg tenker vi gir dem to måneders frist. Dersom ikke Gardermoen blir en vesentlig mer effektiv og punktlig flyplass innen 1. juni får vi se om ikke publisering av fullt navn og telefonnummer til de ansvarlige kan sette litt ekstra fart på utbedringstempoet

Til toppen