Fujitsu Siemens kaprer markedsandeler

IT-leverandøren Fujitsu Siemens kaprer markedsandeler i Norge, og leverer pene kvartalstall.

IT-leverandøren Fujitsu Siemens har levert tall for siste kvartal og for hele regnskapsåret som ble avsluttet 30. mars. Fujitsu Siemens Norge har økt både omsetning og resultat, og økt sine markedsandeler.

– Vi er en av de aktørene som vokser mest, og vi kommer til å fortsette med å ta markedsandeler, sier administrerende direktør Vidar Berg i Fujitsu Siemens Norge til digi.no.

I 2003 solgte selskapet 39 996 enheter i Norge mot 29 254 enheter i 2002, noe som er en økning på 40 prosent. Selskapet fortsatte utviklingen i første kvartal 2004 med et samlet salg på 13 606 enheter.

Ifølge Berg har Fujitsu Siemens en markedsandel på 17 prosent i Norge. Selskapet er dermed den tredje største PC-leverandør etter Hewlett-Packard og Dell.

Selskapet fikk en årsomsetning på 1,060 milliarder kroner mot et resultat på 987 millioner kroner i regnskapsåret 2002–2003. Resultat før skatt endte på 29 millioner kroner i selskapets siste regnskapsmessige år.

Det er særlig innen segmentet bærbare PC-er og mobile løsninger Fujitsu Siemens skal kapre nye markedsandeler.

– Behovet for mobile løsninger vil fortsette å øke og vi kommer til å ta større markedsandeler innenfor dette området. Videre har vi store forventninger til entreprisemarkedet med vårt komplette bladserver konsept, sier Berg.

Han tror den største veksten vil komme innen privat sektor.

– Vi forventer vekst i privat sektor og tilnærmet uendret i offentlig sektor, sier han.

For neste regnskapsår har Fujitsu Siemens som mål å nå en omsetningsvekst på 5 prosent, samt å fortsette å vokse mer enn markedet. Selskapets primære vekstområder er definert som mobilitet, servere og support tjenester.

Til toppen