Full krig om gratis mobilbruk

Krigen om mobilkundene gires opp med gratis-tilbud. Nå åpner både Chess og Telenor opp sine tilbud.

Går det mot amerikanske tilstander der man inngår fastpris og fri bruk-abonnementer. Pilen peker definitivt mot dit hen, for stadig flere selskaper lanserer fribruk-tilbud som del av sitt abonnement.

Hittil har det vært mindre selskaper som har latt sine kunder ringe til andre kunder og mange av de store har hatt "ring gratis til familien" eller fire venner-tilbud. Men nå åpner både Telenor opp for sine ungdomskunder samtidig som Chess åpner opp for alle sine:

Kunder med Telenor Djuice-abonnement skal kunne ringe gratis til alle andre Djuice-kunder. Telenor har 700.000 Djuice-kunder. Det er dog ikke helt gratis - kundene betaler en oppstartskost på 79 øre, men kan så prate så lenge de vil.

Samtidig åpner Chess også opp. Chess har latt sine kunder ringe fire venner gratis, men nå blir alle andre Chess-kunder også venner. Dette inkluderer ikke bare taletid, men også bruk av SMS og MMS.

Men heller ikke dette er helt gratis - Chess priser tjenesten til 40 kroner i måneden. Men dette er et tilleggstilbud til alle Chess-abonnementene, påpeker Chess-sjef Per Christian Andersen. Han mener dette gir større frihet enn blant annet Tele2s "Kompis"-abonnement.

Tele2 har allerede lansert et lignende tilbud, men med en viktig binding: Du må velge Kompis som abonnement, det er ikke et tillegg til andre abonnenmenter, Telenor og Chess tilbyr en tilleggstjeneste, mener Andersen.

Håpet er at grupper med ansatte, familier og andre skal skaffe flokke seg til samme operatør.

Tilbudene er hyggelige og er starten på en ny runde i priskrigen om de norske mobilkundene. Men samtidig blir det et mer komplisert mobilmarked, for en enkeltkunde vil ofte ikke vite eller kunne påvirke hvilket mobilabonnement den man ringer har. Og uten et takstometer på skjermen, vil det bli mer komplekst å forutsi mobilregningen.

Valg av forskjellige betalingsmodeller, enten månedsabonnement eller oppstartspris, kompliserer også.

Til toppen