Full nedbremsing for Electric Farm i 2001

Målet var å doble omsetningen og legge igjen millioner på bunnlinjen. Adminstrerende direktør Nils Petter Liljedahl ble skuffet, men så en lysning i fjerde kvartal

Ved inngangen til 2001deklamerte administrerende direktør Nils Petter Liljedahl i Electric Farm at han skulle doble omsetningen og gå med solid overskudd, med en resultatmargin på ti prosent.

iMarkedet skrev i februar i fjor at omsetningen dermed kunne tangere 90 millioners klassen og overskuddet ligge nært opptil ni millioner. Etter et knalltøft år for internettkonsulenter, er det klart at Electric Farm har vært milevis fra å nå målene. De foreløpige resultatene viser at de såvidt krøp opp på pluss-siden med 200.000 kroner etter goodwill.

Store goodwill-nedskrivninger i år 2000 gjorde at resultatene i fjor ble kraftig forbedret. I 2000 var resultatet minus 44,5 millioner kroner.

Likevel, med en forventning på mange millioner i pluss og en omsetning i 2001 som såvidt økte fra året før (46,7 millioner i 2001 mot 44,9 millioner i 2000), er styret i selskapet svært skuffet. Det samme er Liljedahl.

- Styret og ledelsen i Electric Farm er ikke fornøyd med omsetningen og resultatet i selskapet. Likevel må resultatet ses i sammenheng med et særdeles vanskelig marked for våre produkter og tjenester i 2001. Vi har tross alt hatt en positiv utvikling og er klart optimistiske for fremtiden, sier han i en pressemelding.

Det som gjør at Electric farm har grunn til å se optimistisk på fremtiden, er alliansen med ErgoGroup AS (tidligere Posten SDS). ErgoGroup ble majoritetseier etter å ha overtatt 50,5 prosent av selskapet. Selve aksjeoverdragelsen skjedde i november i fjor.

Samtidig fusjonerte Electric Farm med Microsoft-miljøet i ErgoGroup. Denne transaksjonen har tilført Electric Farm 23 medarbeidere.

Også på kundesiden har ErgoGroup tilført Electric Farm betydelig verdi, spesielt i forhold til nye kunder. Av den totale omsetningen i Electric Farm for 2001, utgjorde omsetningen i fjerde kvartal rundt 19 millioner kroner av en totalomsetning på 46,7 millioner.

Ephorma ble i løpet av høsten 2001 et 100 prosent eid selskap i ErgoGroup. En avtale mellom Ephorma og Electric Farm gjør at Liljedahl skal sørge for produktutvikling, tilpasning og implementering av neste generasjon kommuneportaler. Ephorma skal gjennom sitt omfattende salgs- og markeds- apparat ta ansvaret for salg av denne portalen til samtlige kommuner i Norge.


Og Electric Farm gir seg ikke med å deklamere ambisiøse mål: I pressemeldingen uttaler selskapet at målet for 2001 står fast i 2002: inntil 10 prosent av omsetningen skal legges på bunnlinjen før goodwill.

Det vil videreføre sine ambisjoner også når det gjelder omsetningsvekst, samtidig som selskapet fortløpende skal se på muligheten for vekst gjennom oppkjøp.

Til toppen