Funcom: Dataspill i arbeidstiden

En jobb der du får betalt for å teste ut nye spill eller lage hitlåta til neste storsatsing, er synonymt med paradis for gutta i Funcom. Med antydninger til skjeggvekst hos 97 prosent av de ansatte, har de utviklet spill som kan bli belønnet med Rosings kreativitetspris.

Funcom AS er navnet på det norske spillutviklingsfirmaet som ble startet opp i 1993. Den gang var de fem spill-interesserte unge menn, i dag har firmaet gjort seg godt bemerket på verdensbasis med 13 spill på markedet. Daglig leder Andre Backen, Gaute Godager og Olav Mørkerid har vært med fra starten og jobber fremdeles i selskapet. Funcom eies delvis fra Nederland og har en avdeling i Dublin, men hovedkontoret og størstedelen av de ansatte holder til i Oslo.

De første årene ble tilbragt i en lagerbygning på Langkaia i Oslo, men i desember 1996 ble disse for trange og firmaet flyttet til to etasjer med moderne lokaler på Sjølyst. digi.no's utsendte var på forhånd full av fordommer om overforbruk av cola, hamburgere og halvspiste pizzastykker. Dersom ikke en internmelding fikk de ansatte til å rydde i ekspressfart, er både colaflaskene og hamburgerne en myte. Dagens unge spillproduserende gutter har strømlinjeformede lokaler og ryddige bord. Bare en og annen sofa, samt en sovepose, bekrefter mistanken om lange dager og hard jobbing. Med fleksitid fra 08.00 til 10.00, kommer folk på jobb klokka 10. De fleste reiser også hjem igjen i løpet av kvelden.

Hvordan kan et firma tjene gode penger på å lage spill i Norge? Daglig leder Andre' Backen sier til digi.no at Skandinavia faktisk er et ypperlig sted for å produsere spill.

- Her har vi god tilgang på flinke folk, PC-tettheten er høy og det skaper stor etterspørsel etter gode spill. I tillegg er det et generelt høyt kunnskapsnivå i befolkningen, sier han. Med Internett er veien til både det japanske, europeiske og amerikanske markedet kortet ned betraktelig.

Frem til 1995 tok Funcom på seg oppdrag fra store konserner rundt om i verden. Ved å lage dataspillet til Pocahontas for Disney og spillet om Casper - det lille spøkelset, økte både publikums og pressens interesse for firmaet.

Fra 1993 til 1995 produserte selskapet spill hovedsakelig for konsoll- og PC-markedet, - det vil si spill for Sega, Nintendo, Sony Playstation eller vanlige spill for PC. I 1996 og 1997 har Funcom investert betydelig i online-markedet. Utviklingen av spill for Internett utgjør i dag halvparten av satsningen. Flere spill for nettet er under utvikling, og her snakker vi ikke bare om de tradisjonelle brettspillene i digital versjon. digi.no kunne ved selvsyn konstatere at brettspillavdelingen er tilgodesett med mindre arealer enn prosjekter som nå utvikler rollespill for nettet.

Funcom gikk med overskudd allerede i 1994, og i 1995 var omsetningen 35 millioner kroner. De to siste årene har selskapet gjort massive investeringer på online-produkter, mens inntektene kommer fra konsoll- og PC-spill. Det koster dessuten mer å lage spill for 32 bits operativsystemer. - Mens vi før brukte i underkant av et år og 4-5 personer for å lage et spill, trenger vi i dag 24 til 30 måneder og 7 til 10 personer, forklarer Backen.

Selskapet har etter fire år i bransjen har ca. 110 ansatte, hvorav 25 sitter i Dublin. De tre jentene i selskapet befinner seg i resepsjonen, på personalkontoret, og som et feminint innslag blant tegnerne. Ellers er programmererne gutter, grafikerne er gutter, 99 prosent av tegnerne er gutter, prosjektlederne er gutter og sjefene er unge menn. Gjennomsnittsalderen er godt under 30, og det forblir den trolig lenge.

Firmaet trekker til seg spill-interesserte gutter fra hele verden. De svenske glosene haglet tett nede på testavdelingen i Oslo når digi.no var på besøk. Bakken kan fortelle at det i Dublin arbeider gutter fra både Canada, Mexico og Europa sammen med de to nordmennene som befinner seg der.

En egen avdeling for opplæring og videreutdanning, sørger for å heve kvaliteten blant medarbeiderne. Langt fra alle har flere tiår med utdannelse bak seg, men alle har garantert et helt spesielt kjærlighetsforhold til sin første datamaskin. - Å utvikle spill er ingen enkel oppgave. Vi er nødt til å få tak i de aller dyktigste programmererne som vet hvor teknisk krevende det er å lage spill, og som oppsøker denne utfordringen, sier Backen.

For å få tak i interesserte og dyktige programmerere besøker Funcom jevnlig høgskolene og universitetene i Norge, - mangelen på dyktige programmerere er stor, og også Funcom har ledige jobber. For å holde på de ansatte fikk alle utdelt aksjer i selskapet som julebonus i fjor.

Til toppen