Funcom kan bli styrtrike

Spillselskapet Funcom kan bli styrtrike når de lanserer Anarchy Online til sommeren. Formelen er liten konkurranse, høye marginer og null piratkopiering.

Etter hele fem års jobbing nærmer det seg lansering av hovedsatsingen til det norske spillselskapet Funcom. "Anarchy Online" sender deg inn i en voldelig eventyrverden der du må bygge en rollefigur med handel, arbeid og kamp sammen og mot andre spillere. Du kan ha en rekke type personligheter og bygge deg opp med ferdigheter, våpen og jordisk gods.

Funcom har lansert en rekke produkter over årene, blant annet PC-spillet Den Lengste Reisen, men hovedprosjektet har lenge vært Anarchy Online.

- Vi regner med lansering i juli eller august, sier Marit Lund, PR-sjef i Funcom til digitoday. - Da har vi investert 100 millioner kroner i Anarchy Online.

Les om Anarchy Online

Til sammenligning kostet Den Lengste Reisen, spredd over fire CD-plater og med norske stemmer, 20 millioner kroner. Til tross for den høye prislappen regner Funcom åpenbart med å bli rike på sitt nye spill.

For med Anarchy Online har Funcom funnet seg en hyggelig nisje i en ellers presset bransje som minner stadig mer på platebransjen. På vanlige spill er konkurransen så hard at de færreste spill blir stående i butikkhyllene mer enn tre-fire uker. Og de aller fleste prosjekter går med tap mens produksjonskostnadene stiger raskt. Dessuten er piratkopiering et stort problem.

Funcom har stort sett isolert seg fra disse problemene. Har du lyst til å leve og sloss i en eventyrverden, finnes det bare tre konkurrenter: Ultima Online, Everquest og Ascherons Call. Fordi du spiller på nettet, er piratkopiering ikke et problem.

Følgende regnestykke viser at Funcom kan omsette for hele 150 millioner kroner det første året uten de helt store overraskelsene:

Å kjøpe et av online-rollespillene koster 400-600 kroner. I tillegg koster det 10 dollar i måneden å være med. Dermed sitter Ultima Online og Everquest som har rundt 300.000 medlemmer igjen med rundt 324 millioner kroner hver bare i abonnementsinntekter. I tillegg kan de selge spillpakker og tjene 45 millioner kroner til.

- Vi satser på et markedet der vårt produkt får en lengre levetid. Muligheten til å spille mot andre mennesker gjør at det alltid skjer noe nytt. Spiller du mot maskinen, kommer du før eller senere til en ende, påpeker Lund.

Når da Anarchy Online har fått svært hyggelige omtaler i alle de store spillbladene, håper Funcom på 100.000 brukere det første året. Dette vil i såfall gi dem 45 millioner kroner i inntekter på spillpakker og 108 millioner kroner i abonnentsinntekter.

De nettbaserte rollespillene lever i mange år siden produsentene slipper mindre oppgraderinger og tilleggspakker. Men nettspill-produsentene har en kostnad de andre slipper som dog spiser noe av overskuddet. Det er dataserveren som lar folk spille sammen.

Funcom har opprettet et stort serversenter i USA.

Går alt som det skal, kan dermed de ansatte, alle småaksjonærene og skipsrederfamilien Jebsen (rundt 50 prosent eierandel) smile bredt.

Til toppen