Funcom permitterer 20 prosent av staben

Anarchy Online har skapt store problemer for den norske spillprodusenten Funcom. Nå permitteres en femtedel av de ansatte i selskapet.

Tidligere i år la spillutvikleren Funcom ned hele sin virksomhet i Irland. Disse skulle produsere spill for Microsofts spillmaskin X-Box.

- Vi fokuserer på online-spill. X-Box ligger litt utenfor fokuset vårt og støtter ikke online-funksjonen slik PC-spill gjør. Det innebærer at selskapet i dag er veldig spisset i sin virksomhet og har stor tro på at dette går bra.

Det sier Marit Lund som er PR-ansvarlig i Funcom AS.

Nedleggelsen innebar at 30 mennesker mistet jobben i Irland.

Nå står 30 nye Funcom-ansatte i fare for å miste jobben, ifølge VG.no. VGs nettavis skriver at de involverte fikk permisjonsvarsel fredag før helgen. Hovedårsaken skal være de tekniske problemene som Anarchy Online har vært befengt med siden starten.

Dette har ført til sterke reaksjoner fra brukerne.

- Det er helt korrekt at det er en årsakssammenheng mellom spillproblemene og at vi kutter i staben, sier Lund til digi.no.

Det er alle bifunksjonene, inkludert mobilavdelingen, som nå går en usikker fremtid i møte. Etter permitteringene er det 120 ansatte igjen i Funcom, hvorav 20 holder til i USA og Sveits, resten i Norge. Nå settes alle krefter inn på å redde rollespillet Anarchy Online.

- Vi regner med å få opp igjen salgstallene. Derfor er jeg ganske sikker på at dette bare er en midlertidig nedtur, sier Tormod Mansåker til digi.no. Han er daglig leder i Funcom.

Marit Lund sier at mulighetene for å stanse oppsigelsene, ligger implisitt i det de gjør med å permittere folk.

- I og med at vi hadde en tung fase rett etter lansering, valgte vi å permittere nå og sette alle krefter inn på Anarachy Online. Vi håper på lengre sikt at vi kan ta disse folkene inn igjen, sier Lund og mener at trenden allerede er i ferd med å snu, det vil si at salgstallene er på vei opp igjen for online-spillet.

I august hadde selskapet mellom 50- og 60.000 betalende abonnenter etter å ha lansert i juni, skriver VG.no.

- De store tekniske startproblemene kom etter at spillet gikk over alle forventninger i begynnelsen, både inn til butikkene og ut til kundene. Endel falt imidlertid av underveis, sier hun uten å ville si hvor mange spillere som falt fra.

- Tror du dere får en ny sjanse til å rette opp inntrykket?

- De tekniske problemene er ryddet av veien i dag - nå fungerer spillet mye bedre. Man kan alltid være etterpåkloke og si at vi kanskje burde gjort ting annerledes, men jeg føler at vi er på rett vei, sier hun til digi.no.

Nå starter en markedskampanje som både skal overbevise de gamle spillerne som er falt fra underveis og spre ordet om Anarchy Online utenfor de spillfrelste miljøene.

- Vi setter i gang en større markedskampanje internasjonalt hvor vi ikke bare appelerer til hard-core-spillerne. Vi forsøker å nå ut til et bredere publikum som også er interessert i teknologi, men ikke har prøvd denne type spill tidligere. I tillegg har vi navn og adresser på eksisterende kunder. Disse vil i desember få tilbud om én måned gratis adgang, sier hun.

Funcom har et mål om å nå opp i mellom 200- og 300.000 spillere, men Lund vil ikke si hvor lang tid de skal bruke på å nå det målet.

- Vi får ta ett skritt om gangen. Det gjenstår å se om det holder i forhold til de andre store konkurrentene våre. Vi mener i hvert fall å være grafisk overlegne, ha et unikt innhold med en science fiction-setting, vi tilbyr individuelle spillopplevelser som gjør det mulig for spilerne å skreddersy rollene sine.

Lund er opptatt av at Funcom har et potensial til å tjene ekstremt mye penger. Den lengste reisen er en relativt fersk spillsuksess som selskapet har tjent penger på.

- Vi er litt som musikkbransjen, på jakt etter hits. Vi kan tjene penger på noe som selger bra, men det vi er ute etter, er ordentlige smash-hits som kan gjøre oss rike, sier hun.

Til toppen