Funplanet til Norge

Selv om Bonnier ikke har tro på onlinespill og nå har solgt ut virksomheten, gir ikke svenske Funplanet opp. Norge er ett av tre nye land som skal inntas i løpet av våren.

Brødrene Mikael og Peter Sandberg kjøpte Funplanet allerede for to måneder siden, lenge før det ble klart at Bonnier Interaktiv legger ned datterselskapet Bonnier Online og det meste av webvirksomhetene sine (se egen sak i margen).

Ifølge markedssjef Mikael Sandberg er virksomheten på vei inn på både det norske, danske og spanske markedet. Til nå har Funplanet lansert en svensk, finsk og amerikansk (europeisk versjon) av tjenesten som inneholder en rekke tilbud til underholdningshungrige surfere.

Tjenesten er annonsebasert og var tidlig ute med å ta i bruk det svenske målstyringssystemet Quick-log-in. Ifølge Sandberg er tjenesten nå åpen for de fleste systemer, enten det gjelder DoubleClick-brukere, NetGravity eller andre systemer. De har budsjettert med annonseinntekter på fem millioner svenske kroner for 1998.

Sandberg hevder at de kun solgte skikkelig med annonser de to siste månedene i fjor.

Sandberg er på jakt etter en ny finansieringpartner til eiersiden i Sverige etter at Bonnier falt fra. De er også på partnerjakt i Norge.

- Vi kommer til å lansere en norsk versjon innen tre måneder. Vi snakker allerede med noen store aktører på det norske markedet, sier han uten å ville gå nærmere inn på hvilke det gjelder.

- Vi satser på lisensiering av Funplanet. Det gjelder til og med her i Sverige - til andre enn dem som kommer til å sitte på eiersiden.

Til toppen