Fusjon skaper interaktive læremuskler

Moving Pictures slår sammen sitt kunnskapsselskap med Bonnier og regner med en omsetning på 100 millioner norske kroner på interaktiv utdanning i år.

I et tidligere intervju med digi.no har en av Sveriges mest profilerte IT-investorer Jan Carlzon uttalt at han har særdeles sterk tro på utdanning og Internett. Han er selv involvert i det norske multimedieselskapet in2win/Involve Learning gjennom eierskap og styreverv.

"E-learning" eller elektronisk utdanning er da også regnet som et av de områdene med størst vekstpotensiale i årene som kommer. Ved siden av in2win og nå fusjonerte Moving Pictures/Bonnier Kunskap er Boxer Technologies AS blant de største på området i Norge etter at de slukte det tidligere Hydro-selskapet INEXSYS.

Nå bygger svenske Moving Pictures seg sterkere etter å ha plukket opp Bonnier-selskapet Bonnier Kunskap med sine drøyt 30 ansatte. Det sammenslåtte selskapet vil ha til sammen 110 ansatte med kontorer i alle de nordiske landene (utenom Island) og regner med en omsetning på 100 millioner norske kroner i år.

Moving Pictures ble startet blant annet av norske Bodil Huitfeldt i 1997 som har bodd i Sverige i ti år. Nå kommer Bonnier-konsernet, Nordens største medieselskap, inn på eiersiden i Moving Pictures. I tillegg er den kjente svenske finansmannen Kjell Spångberg, en av de største eierne, en person som i likhet med Jan Carlzon kan fungere som en døråpner i forhold til finansmiljøene i Norden.

- E-learning har et enormt potensial og vil etter e-handel bli det neste store vekstområdet innenfor Internett. enn så lenge har vi bare tatt de første skritt mot det som kommer til å bli en pedagogisk revolusjon, sier Spångberg i en pressemelding.

Bonnier Kunskap har konsentrert seg om utdanning basert på Microsofts programvare, mens Moving Pictures er fokusert på online-virksomhet og Internett. Selskapet produserer internettbaserte læremidler til selvstudier og hjelper også til på undervisningssiden.

Daglig leder Kjetil N. Uggen i Moving Pictures Norge sier at den norske virksomheten, som offisielt startet 1. januar i år, er på jakt etter sterke partnere for å bygge seg større.

Uggen sier til digi.no at selskapet er mer opptatt av å levere standardiserte læringsmoduler enn å skreddersy opplegg som for eksempel konkurrenten Boxer driver med i større grad. Webprogrammering og webdesign er blant områdene de satser mye på og selskapet satser en del på mulitmedie-innhold over web, derav navnet Moving Pictures.

Til toppen