JUSS OG SAMFUNN

Fusjonen: Ingen kundeflukt - foreløpig

Innholdsleverandørene hos Schibsted Nett og Telenor Online har ikke rukket å summe seg helt etter fredagens gigantfusjon mellom de to webhotellene og aksessleverandørene. digi:media har snakket med VG, Dagbladet, Aftenposten, TDN og Det Nye om hvordan fusjonen vil påvirke dem.

Sigvald Sveinbjørnsson
12. nov. 1996 - 10:00

Per A. Borglund, utviklingssjef i VGs nettutgave

Borglund hadde på fredag en kommentar i SN Direkte som i utgangspunktet kunne tolkes som en meget krass kritikk av Schibsted Nett. Det virket som om gigantfusjonen mellom SN og Telenor Online ga Borglund en unnskyldning til å endelig ta bladet fra munnen.

Er det riktig observert?

- Nei. For det første, har vi aldri operert med noen munnkurv i forhold til Schibsted Nett. For det andre, kan nok innholdet i kommentaren virke krassere enn de er ment, ettersom jeg også forsøkte å ta det litt humoristisk. Det jeg bekymrer meg over, derimot, er at vi nå har vært gjennom en periode som har vært preget av endel barnesykdommer. Fusjonen betyr at et samarbeide som nå endelig begynner å fungere som det skal, vil bli erstattet med en ny periode med tilpasninger og usikkerhet. Hvem skal for eksempel utstyre oss med den nye serveren vi er lovet?

Hvilke konsekvenser vil fusjonen ha for dere i VG?

- Det er jo ikke to pølsebuer som slår seg sammen. Vi snakker om to gigantorganisasjoner, og det blir spennende å se hva resultatet av fusjonen blir. Men, som sagt, det er alltid noe dritt å forholde seg til et firma som omstruktureres. Det gjelder selvfølgelig ikke bare denne fusjonen, men også generelt.

Hvordan ser du på det å ha det samme kundeforholdet som de innholdsleverandørene som i dag ligger på SOL, for eksempel Dagbladet?

- Det er i utgangspunktet vår jobb å generere trafikk til oss selv. Og i den grad det betyr noe å få generert trafikk til oss gjennom andre, er det revnende likegyldig for oss hvem det er. Det er i alle fall slik vi forholder oss til dette spørsmålet, så jeg ser ikke på den nye konkurransesituasjonen som noe problem.

Du nevnte i din kommentar på fredag en rekke konkrete problemer rundt dette med infrastruktur. Hvordan tror du det nye Scandinavia Online vil takle den økte trafikken? Vil problemene blir mindre?

- Nå vet jeg gudskjelov lite om teknikk. Men jeg tar det for gitt at de vil lage en infrastruktur som fungerer.

Terje Johansen, Dagbladet på Nett:

- Jeg mener ingenting om fusjonen foreløpig, men vi vurderer selvfølgelig denne nye situasjonen. Vi hadde allerede på fredag en enkel gjennomgang av hva fusjonen vil innebære for Dagbladet, og i løpet av et par dager vil vi se klarere på situasjonen.

Så du vil ikke si noe om hvordan dere reagerer eller vil reagere på fusjonen?

- Nei, foreløpig vil jeg ikke si noe konkret. Det er allikevel ingen tvil om at dette endrer spillereglene totalt, og det er ikke gitt at det vil være en ulempe å være kunde av en så stor aktør.

Hva synes du om å være kunde hos det nye Scandinavia Online sammen med konkurrentene VG og Aftenposten?

- Vi har jo allerede felles distribusjon av papirutgaven med VG. Vi er også kunde av NTB, som er delvis eid av Schibsted. Nettets distribusjonsstruktur betyr at denne typen konkurranse ikke er særlig negativt. Hvis vi velger å reagere på fusjonen på noen som helst måte, vil andre faktorer enn konkurransesituasjonen ha større betydning.

Trygve Monsen, nytilsatt leder for Aftenposten Interaktiv:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

- Jeg ønsker ikke å kommentere den nye situasjonen.

Per A. Borglund kom med meget krasse anklagelser mot Schibsted Nett i SN Direkte på fredag. Vil du si noe om Aftenpostens forhold til det som i dag er Schibsted Nett?

- Hvis vi eventuelt har noe å utsette på Schibsted Nett, er det noe vi diskuterer med dem direkte, ikke via pressen.

Ole Martin Halden, TDN

- Jeg ble ikke spesielt overrasket da fusjonen ble kjent for oss på fredag. Det har jo ligget i kortene lenge at noe slikt ville skje. Generelt sett, synes jeg det er hyggelig at Telenor Online og Schibsted Nett endelig har gått tilbake til basistjenestene. Telenor med infrastruktur, og Schibsted med innhold.

Dere har jo blant annet lenge vurdert å forlate Telenor Online. Hvordan vil fusjonen påvirke deres nettsatsing?

- Fusjonen vil selvfølgelig påvirke diskusjonene vi har med Telenor Online. Men i hvilken retning, er det for tidlig å si noe om. Det positive med fusjonen er jo at Scandinavia Online vil bli en veldig stor aktør, som kan generere kunder til oss. Det negative, er at en slik gigant lett kan bli tung og ufleksibel. Om vi flytter på oss eller ikke vil avhenge endel av hvor fleksible de kan være. Jeg regner med at vi har en løsning i løpet av en tre ukers tid.

Hvem er vinneren av fusjonen?

- Det er kanskje farlig å si det, men jeg har en mistanke om at det er Schibsted som er vinneren. Endelig kommer de seg bort fra denne satsingen på ledninger og infrastruktur. Det tror jeg de vil tjene mye på.

Og taperen?

- Jeg vet ikke om "taper" er det riktige ordet, men Dagbladet vil nok bli mest påvirket. Jeg vil tro at de ikke ønsker å sprøyte penger inn i Schibsted.

Nina Furu, nettredaktør i Det Nye Online

- Fra vår side, er vi veldig avventende. Vi må se hva dette betyr i praksis, men vi legger heller ikke skjul på at vi håper på en forbedring av tilgjengeligheten. Vi håper også at vi fremdeles vil ha glede av SOL-forsiden og aviskiosken.

I verste fall, kan det jo ta litt tid før nye rutiner og ny infrastruktur er kjørt inn. Er dere villige til å vente på det?

- Det er opp til forlaget vårt, Hjemmet Mortensen, så det kan ikke jeg si noe om.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.