Fusjonér eller dø!

Den britiske redaktøren i "Inside Digital TV" mener at det norske markedet er for lite til å ha to kommersielle aktører på betal-TV-fronten. - De trenger å samle kreftene, sier Julian Clover og tror det beste vil være en fusjon.

Redaktøren for Inside Digital-TV, som utgis av Phillips Group og skriver om digitale kringkastingsmedier, Julian Clover, tror det norske parabolmarkedet er for lite. 4,5 millioner nordmenn er ikke et stort marked for to aktive aktører, hevder han.

Til sammenlikning har Storbritannia 58 millioner innbyggere som fordeles på to kommersielle hovedoperatører.

I Norge er det Canal Digital (eid av Telenor og franske Canal+) og MTG-eide ViaSat som er aktører på parabolmarkedet. De britiske aktørene er Rupert Murdochs selskap Sky Digital og Granadas OnDigital.

- Det er bare ikke nok folk. I Storbritannia er det rundt fem millioner hjem som betaler for TV-tjenester, og i Norden er det 600.000 dekoder-kort i omløp, sier Clover til digi.no. Det er i dag rundt 380.000 parabolanlegg i Norge.

- De trenger å samle kreftene. De menneskene jeg kjenner i begge selskapene sier at de er vennlige mot hverandre, selv om begge har sterke personligheter som leder selskapene. De er stolte av sine selskaper, sier Clover til digi.no.

- Et problem for Canal Digital i dag er at de ikke har TV3. Men til slutt vil dette bli et problem for TV3. Fordi kanalen ikke når fram til alle seere. De vil bli nødt til å slå seg sammen eller i hvert fall samarbeide. MTG kan for eksempel ha et eget kanaltilbud hos Canal Digital. Det ville gjøre at ingen mister ansikt i denne saken, sier Clover.

- Tror du Canal Digital og ViaSat vil kunne klare å slå seg sammen?

- Jeg vet ærlig talt ikke. De har vært close flere ganger, men jeg vet ikke, sier Clover.

Til toppen