Futuristiske Apple Café

På en pressekonferanse tirsdag kveld i Beverly Hills, avduket Apple sine planer om en kjede med Apple Café'er i verdensmetropoler som Los Angeles, New York, Tokyo, Sydney og Paris. Kaféene skal ha et spennende og futuristisk design med energi og varme, men fokuset blir multimedia og Internett. Fra touch-screens ved hvert bord kan man bestille mat, sjekke siste nytt innen CD-ROM, spille musikkvideoer, surfe på Internett eller delta i videokonferanser.

På en eksklusiv pressekonferanse i Beverly Hills, CA lanserte Apple Computer planer om å åpne en kjede med Apple Café'er i utvalgte verdensmetropoler, hvor Apple skal profilere sin teknologi og øke bevisstheten rundt sitt varemerke. Kaféene skal utstyres med siste nytt innen Internett- og multimedia-utstyr fra Apple.

Apple har gitt lisensrettigheter til Mega Bytes International som skal drive kaféene mens Landmark Entertainment Group skal designe dem. The Artists Right Foundation blir en benefaktor av satsingen.

I første rekke skal det åpnes én kafé i Los Angeles og én i New York. I neste omgang åpnes kaféer i Tokyo, London, Sydney, og Paris. I løpet av fem år skal det åpnes 10-15 kaféer og ytterligere 10-15 blir åpnet i de fem påfølgende årene. Vi snakker ikke om små hjørnekaféer, en Apple Café vil bli opp mot 1600 kvadratmeter stor og ha plass til godt over 250 mennesker.

- Konseptet er basert på et brukervennlig design, sier Gary Goddard, administrerende direktør i Landmark Entertainment. Idéen er å introdusere teknologi til vanlige mennesker uten at den skal være avskremmende. Apple Café skal ha et spennende og futuristisk design med energi og varme og et fokus på multimedia og internett. Hvert bord har egen interaktiv touch-screen der man kan bestille mat, prøve de siste nytt innen CD-ROM, spille og musikkvideoer, surfe på Internett, og delta i videokonferanser - i første omgang mellom bordene, men senere skal man kunne holde videokonferanse med venner og kjente på en Apple Café et annet sted i verden, i henhold til Goddard.

Serveringen skal fokusere på for- og småretter fra alle verdens kanter, med kinesisk dim sum som forbilde. Menyen skal reflektere Apples internasjonale og sunne holdning.

Videre blir det satt opp spesielt utstyrte rom som kan brukes av VIP-medlemmer til forretningsmøter, fester, o.l. Det skal være et

utsalgssenter i kaféen med vekt på programvare og muligens et Apple-museum.

Apple Café skal, i motsetning til stjernefokuserte steder som Hard Rock Café og Planet Hollywood, appellere til lokalbefolkningen, familier, studenter, og turister. I følge Michael Stone i Mega Bytes International, er dette "location-based" underholdning i motsetning til "theme-based" underholdning.

- Teknologiens fremmarsj skremmer mange mange, derfor føler Apple at dette er en perfekt mulighet å bryte ned teknologibarrieren ved at vanlig folk får prøve "state-of-the-art"-datautstyr uten at det er truende. Dette blir som et showroom for Apple når det gjelder å kombinere teknologi med underholdning, sier Satjiv Chahil, visepresident for markedsføring i Apple Computer. Apple Café er en unik måte for Apple å dra nytte av sitt utrolig sterke merkevarenavn. Vi ser på dette som en mulighet til å nå potensielle Apple-kunder såvel de 25 millioner kundene vi allerede har, sier Chahil.

Etter pressekonferansen snakket digi:data med Satjiv Chahil og Jon Hotzman, Chahils høyrehånd innen markedsføring i Apple.

- Min største utfordring er å bygge videre på og utnytte Apples utrolig sterke varemerke, sier Holtzman til digi:data. Jeg skal være med å stake ut en kurs basert på optimisme og lederskap etter en periode med fadeser og problemer det siste året. Et stor utfordring for oss er å vinne tilbake tilliten som notebook-leverandør etter kvalitet- og leveringsproblemene med PowerBook, sier Holtzman.

- Apple Café er en kritisk komponent i oppbyggingen av Apples image. Det blir også en viktig kanal for å profilere Apple-utstyr for på denne måten å skaffe oss nye kunder, avslutter Satjiv.

Svært imponert rusler jeg ut av pressekonferansen og gleder meg til å gå på kafé.

Til toppen