Apple er vriene, de deler ikke kake med andre, sier Lars Sandtorv, som sikter mot 15 millioner kunder på den norske NFC-løsningen bare i Nord-Amerika. (Foto: Marius Jørgenrud)

Fyll opp mobil-lommeboka

– Nå skal jeg bli rik, sier norsk IT-gründer.

Penger og betalingskort er bare noe av det folk oppbevarer i lommeboka. ID-kort, billetter, kvitteringer, bleiekort, brødkort og alskens andre rabatt- eller lojalitetskort er andre eksempler.

Derfor er det også en feilslutning å tilby et digitalt alternativ som bare lar deg betale, mener Lars Sandtorv, medgründer og sjef i Meawallet.

Han argumenterer for at mobil lommebok både kan og bør tilby mer. Etter å ha arbeidet med dette i mange år hevder han ubeskjedent at det nå ligger an til revolusjon.

Sandtorv har forsøkt seg som entreprenør også tidligere, under de glade dotcom-tidene rett før årtusenskiftet.

– Den gangen ble jeg ikke rik. Det har jeg tenkt å bli nå. Vi er ikke tammere enn at vi mener vi har laget en revolusjon, fortalte han IBM-konferansen Business Connect på Fornebu forrige uke.

Meawallet har utviklet en NFC-basert løsning for smartmobilen. Den skal kunne brukes til alt fra betaling til ID-løsning, lojalitetskort, for å låse opp inngangsdøra di og en hel del annet.

– I vår tredje release, som kommer i desember, har vi 500 tjenester som skal lanseres i 10 forskjellige land.

Near Field Communication brukt til kontaktløs betaling er et over ti år gammelt konsept, men står nå foran et gjennombrudd.

Apple har fått på plass NFC-brikke i iPhone, lenge etter konkurrentene, men det er flere forhold som nå drar utviklingen i denne retningen.

I USA må butikker skifte til EMV-standarden (Europay, MasterCard og Visa) for sikker betaling senest i oktober neste år, som det siste landet i verden. Inn kommer terminaler som støtter chip og kontaktløs betaling med NFC. Riset bak speilet er at det blir butikken, ikke kortutstederen som blir ansvarlig ved kortsvindel.

I Norge og Norden faller brukerstedprovisjonen, på fagspråket kalt interchange, beløpet som butikken må betale når du som kunde trekker kortet. Interchange går fra 1,5 prosent til 0,3 prosent, også dette ventes å øke utbredelsen av terminaler med NFC-støtte.

Apple, Google, kortselskap og banker verden over, men også en rekke andre aktører, har laget eller jobber med ulike løsninger for å dekke mulighetene som åpner seg.

– Det mest unike med det vi gjør er at løsningen vår blir levert som en tjeneste. Skal bankene lage noe tilsvarende selv vil det koste flere titalls millioner kroner, hevder Sandtorv.

Den største kunden er IT-giganten Tieto, som igjen har samarbeid med 200 banker. Det er også et par serbiske banker på kundelisten, forteller han. Meawallet kan tilby sin løsning også som et white label-produkt, altså at andre kan sette sitt navn på løsningen.

– Vi regner med å få 15 millioner brukere i Canada og USA gjennom vårt samarbeid med ABnote, som allerede er signert.

Har dere noen norske banker på kundelisten ennå?

– Nei, ikke ennå, men vi jobber med det.

Dere satser først i utlandet. Vanskelig å bli profet i eget land?

– Norge er for lite. Det er rett og slett et for lite marked. Her kommer vi aldri til å tjene nok på det med de investeringene vi gjør. Men det er også derfor vi har bygget løsningen på internasjonale standarder, for å kunne replikere løsningen til USA, Canada og så videre. Ved hjelp av mange store partnere, det er ekstremt viktig.

«Har ikke livets rett»

Alt de trenger er nettopp avtale med bankene. Mens de før var avhengige av simkort og mange andre ting, kan de i dag gjøre alt gjennom nettskyen. Det driver også prisene kraftig ned, mener Lars Sandtorv.

– Vi kan levere dette 80 prosent billigere enn alle andre, hevder han.

Det Telenor og DNB har gjort i Norge er å samarbeide om en egen NFC-basert løsning kalt Valyou, men dette prosjektet levner ikke Sandtorv stort håp. – Det har ikke livets rett, sier han rett ut.

– Selskaper som Telenor har glemt at bank bør være bank. Teleoperatør bør være teleoperatør. De prøver bare å låse deg inn (lockin). Valyou er i og for seg et bra produkt, men de har gjort det feil. Det er en gammeldags løsning som er altfor dyr. Dessuten mener vi det må støtte mye mer enn bare betaling. Og det har vi lagt til rette for.

Apple er «vriene»

Meawallet-gründeren forteller at de har inngått avtaler med Google og Android, og også egen avtale med Samsung. De jobber også mot alle de andre produsentene av håndsett.

– Men i foredraget ditt fortalte du at Apple er vriene?

– Det jeg mener med det, er at sånn er Apple. De har sin kake og deler ikke kaker. Da må vi finne andre forretningsmodeller. Vi tror at når vi har nok brukere, så blir de interesserte i få disse brukerne inn på Apple (iPhone) også. De er nødt til å gjøre en backend-integrasjon et eller annet sted, og det er der vi bruker IBM som samarbeidspartner, for å kunne håndtere et høyt volum.

Så gjenstår det å se om det norske initiativet har livets rett.

    Les også:

Til toppen