Galaktiske slurvefeil fra galaksens mektigste korporasjon

Det er nesten blitt rutine nå: Omtrent ukentlig kommer det meldinger om nye, ofte svært alvorlige, sikkerhetsbrudd i programvare og på Internett. Som regel er Microsoft innblandet.

Microsoft, galaksens mest verdifulle og mektigste korporasjon, har de siste tre-fire årene erobret kontroll over store deler av Internett. Det har de greid ved hjelp av teknikker som er blitt varemerker for selskapet. Stikkord: Hensynsløshet. Markedsmakt. Slurv.

De første to adjektivene skal jeg ikke dvele ved i dag.

Slurv, derimot.

"Enda en bakdør oppdaget i Windows"
"Microsoft-slendrian rammer Office-brukere"
"Enormt sikkerhetshull i HotMail"

Tre titler fra digi.no. Klikk på dem i kontekstområdet under artikkelen hvis du vil lese hele sakene. Men titlene sier kanskje nok i seg selv?

Galaksens mektigste korporasjon har et rotfestet og langvarig forhold til slurv. Selskapets første virkelig viktige produkt, Windows-forgjengeren MS-DOS, var basert på noen rasende kjappe friseringer av et produkt som ble kjøpt for 50.000 dollar av en enmannsbedrift i downtown Seattle. Produktets originale navn er og forble selvironisk illustrerende for kvaliteten på operativsystemet i de seks-syv versjonene som kom før Windows pakket det inn i et grafisk og like feilspekket ytre.

Navnet på produktet var QDOS.

Det var en forkortelse for "Quick and Dirty Operating System".

Bill Gates og hans kolleger i et dengang betydelig mindre selskap ble rike på det kjapt sammenraskede produktet. Strategien var så vellykket at den senere er blitt et nøkkelmoment i alle satsninger fra selskapet. Går du Microsoft tett på klingen, kan det endog godt hende at de innrømmer at versjon 1 og 2 av de fleste produkter de slipper vanligvis ikke fungerer som forutsatt. Så lenge markedsføringen av dem er optimal, har det vært tilstrekkelig å levere et produkt som er i nærheten av hva som er blitt lovet når versjon 3 kommer.

Disse teknikkene fungerte i pre-internettsk tid. Etter Internett er den potensielle skaden for Microsoft sannsynligvis større enn nytten. Når Microsoft selv oppdager at dette stadige fokuset på uferdige produkter som åpner brukerens private sfære for et helt Internett ikke er optimalt goodwill-skapende, tipper jeg at strategien legges om.

For er det én ting Bill Gates er galaktisk mester på, er det nemlig å snu kappen etter vinden i rett tid. Rett tid er akkurat i det vinden blir så sterk at det er fare for kollaps.

Til toppen