Gallup måler tempen på nettstedet

Norsk Gallup lanserer en ny undersøkelse for å gi nettsteder muligheter til å bli bedre på det leserne er misfornøyd med. Gallup SiteTest lanseres i mars, og er i første rekke et kvalitativt verktøy som kommer til å konkurrere med Feedbacks WebCheck.

I analyseselskapet Norsk Gallup Institutt avviser man at denne lanseringen har noe med deres forslag til statistikkmålinger i nettstatistikkutvalgets arbeid.

- Nei, det har ingenting å gjøre med den statistikken det der var snakk om. Nettstatistikkutvalget prøvde å finne verktøy for å telle besøk, mens dette er en løsning for å finne informasjon om brukeren og hva man er fornøyd med på nettstedet, sier avdelingsleder Ulf Andersen til digi.no.

Dermed skal Gallup inn og konkurrere med Feedback Research & Consulting som i over ett år har testet ut sine pop-up online-skjemaer gjennom undersøkelsen WebCheck i nettmarkedet. Andersen forteller at Norsk Gallup i flere andre sammenhenger har tatt i bruk online-skjemaer.

Undersøkelsen vil bli gjennomført hvert halvår og over en periode på to uker vil pop-up skjemaer bli eksponert for brukere av nettstedet. Brukeren kan da velge å delta, for så å bli rutet direkte til skjemaet hos Gallup, eller klikke nei og komme tilbake til der man var. På alle nettsteder vil denne prosessen foregå samtidig, slik at man får sammenliknbare resultater.

- Er undersøkelser hvert halvår ofte nok?

- Dette har også et prismessig aspekt: Små nettsteder ville ikke hatt råd til å kjøre denne undersøkelsen hver måned. Poenget er at ting ikke endrer seg så fort på Internett som mange tror. Dette er et verktøy til å finne ut hva nettsteder er bra på, og hva de ikke er så gode på. Og ønsker noen kvartalsvise undersøkelser, skal de får det, sier Andersen.

- Hvor mange kunder har dere som mål å få?

- Det er markedet som bestemmer, men vi vil gjerne ha mellom 40 og 50 nettsteder. Dette verktøyet er såpass fleksibelt at vi kan få med små nettsteder også. Man bør vel ha et par tusen besøk i uka, sier Andersen, som tror små nettsteder bør ha råd til å delta.

- De har vel større mulighet til å delta i denne undersøkelsen enn på andre undersøkelser, tror Andersen. Første innsamling av data vil starte 11. mars og pågå til 25. mars, og neste undersøkelse vil finne sted i midten av september.

Til toppen