Gallup med rekordstort overskudd

Etter et magert 1997-resultat med negativt fortegn (etter skatt), slår Norsk Gallup til med et overskudd på fem millioner kroner før skatt i 1998. Det er det beste resultatet noensinne for analyseinstituttet.

Resultatet for 1998 viser at Norsk Gallup Institutt AS gikk med et overskudd på fem millioner blanke kroner. Samtidig økte omsetningen fra 79,3 millioner i 1997 til 97,1 millioner i fjor.

1997 endte opp med minus i margen etter at skattekostnaden var trukket fra. Et bittelite overskudd på 104.870 kroner før skatt ga et årsunderskudd på 105.577, viser tall som digi.no har hentet inn fra Brønnøysund. Det var adskillig dårligere enn året før hvor omsetningen var drøyt åtte millioner mindre, og overskuddet før skatt 1.77 millioner kroner (1,62 millioner etter skatt).

Styret mente da også i sin beretning for driftsåret 1997 at resultatgraden var for lav. Men i år kan altså Gallup sprette champagnekorkene etter et rekordresultat for 1998.

- Veksten i omsetning skyldes primært økt aktivitet mot service- og tjenesteyting, både i privat og offentlig sektor, uttaler administrerende direktør Gudbrand Jevne i en pressemelding.

Ifølge en foreløpig markedsoversikt publisert i januar på Norsk Gallups hjemmeside, hadde Gallup den største omsetningen av de fem største analyseinstituttene i Norge. Rett bak Gallups omsetning på 97,3 millioner (men som altså endte på 97,1 millioner), kom ACNielsen med 93,7 millioner, som var en vekst på 8,9 prosent. På andreplass når det gjelder prosentvis økning, hadde Scan-Fact en vekst på 12,2 prosent til 50,5 millioner kroner i omsetning.

I løpet av fjoråret klarte Gallup å hale i land den prestisjefylte avtalen om TV-meter målingene foran nesen på konkurrenten Markeds- og mediainstituttet (MMI). Målingene skjer på oppdrag av de norske TV-kanalene og måler TV-tittingen i Norge. Norsk Gallup TV Meter vil være i full drift fra kommende årsskifte. Kontrakten er på fem år med mulighet for forlengelse på ytterligere tre år.

Det internasjonale selskapet Gallup ble startet av George H. Gallup i 1936 under navnet American Institute of Public Opinion. Etter andre verdenskrig fikk både en danske og en nordmann rett til å bruke den statistiske metoden Gallup hadde utarbeidet i de respektive land. I 1945 kom de første norske statistikker som var utarbeidet ved hjelp av Gallup-metoden.

I 1997 ble selskapet en del av Taylor Nelson Sofres, som er verdens fjerde største selskap innen markedsinformasjon.

Til toppen