Gallup overtar Scan-Fact

Norsk Gallup Institutt har inngått avtale om overtakelse av aktivitetene i Scan-Fact AS. De to selskapene slås sammen med umiddelbar virkning.

Scan-Fact og administrerende direktør Svein Løvås har hatt en knalltøff periode etter at Dagens Næringsliv avslørte at det kunne være visse tvilsomme aspekter ved Scan-Facts metoder og markedsundersøkelser. Det skal ha ført til stor uro både blant de ansatte, blant annet har 50 ansatte sluttet i løpet av to år, og tvil blant selskapets kunder, skrev Dagens Næringsliv.

I etterkant* har det kommet fram, gjennom Norges Markedsanalyse Forening og bladet Analysen, at dette muligens kun var storm i et vannglass. To komitéer knyttet til foreningen undersøkte saken og kom til at Scan-Fact hadde brutt de etiske reglene i kun to av ti forhold som ble undersøkt. I begge tilfeller skal informasjonsrutinene ha sviktet.

I dag kommer altså meldingen om at Norsk Gallup Institutt fusjonerer med Scan-Fact. Administrerende direktør Svein Løvås har alene sittet med alle aksjene i selskapet. Sammen danner de to Norges største analyseinstitutt med 120 ansatte og 160 millioner kroner i estimert omsetning i år 2000. I tillegg vil selskapene ha et intervjukorps på om lag 800 personer som integrereres i én avdeling.

Pressemeldingen sier ikke noe om prisen Scan-Fact går for.

Gallup er markedsleder på telefonintervju mens Scan-Fact er ledende på personlig intervju. Overtakelsen innebærer at det heleide norske Scan-Fact innlemmes i det store internasjonale nettverket til Gallups britiske eier, Taylor Nelson Sofres.

PS! Svein Løvås presiserer i etterkant av denne artikkelen at til tross for tøff mediemedfart går Scan-Fact i økonomisk balanse i 1999.
* Redaksjonen gjør også oppmerksom på at avsnittet om Norsk Markedsanalyse Forening er lagt til i etterkant.

Til toppen