Siden februar 2011 har Larry Page og hans folk gjort det stadig vanskeligere å lure Googles rangeringsalgoritmer med gamle knep som lenkeflom, stikkord og metatagger. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

Gamle «Google-knep» virker mot sin hensikt

Algoritmene som rangerer søketreff har gjennomgått grunnleggende endringer.

I årevis har virksomheter som helt eller delvis lever av sine nettsteder vært opptatt av fagområdet søkemotoroptimalisering (SEO for «search engine optimization»), det vil si hvordan legge opp et nettsted slik at det rangeres så høyt som mulig på Googles trefflister.

Eksperter innen feltet har gitt veiledning i hvordan stikkord, lenker, sidestruktur og så videre kan legges opp med tanke på å få en høyere rangering enn nettstedet faktisk fortjener.

Denne innbringende virksomheten står nå for fall, skal en tro spesialistpressen. Årsaken er at Google de siste par årene har innført flere oppdateringer til sine rangeringsalgoritmer: Disse evner i stadig større grad å avsløre gamle knep, og straffe forsøk på manipulering.

Noen eksempler: Promotion World skriver: «Heller enn å stappe sider fulle av nøkkelord som man ønsker å rangeres etter, bør SEO-strategien rettes inn mot å lage innhold av høy kvalitet som folk finner nyttig og interessant og gjerne deler med andre.»

Search Engine Journal skriver at det lønner seg å renske ut alt innhold som bare har med SEO å gjøre og ikke betyr noe for leseren. Et viktig tips er at lenker til sider med irrelevant innhold – «spammy links» – blir slått hardt ned på: «Slike metoder virker ikke lenger.» Tvert om: De fører til lavere rangering.

Finansmagasinet Forbes skriver: «De som legger sin sjel i å utvikle fremragende innhold blir belønnet. De som gjør sitt beste for å manipulere systemet og tjene på smutthull blir straffet og skjøvet nedover.»

I et debattinnlegg på IDG Connect Marketers skriver Peter Smith fra CustomerComms.co.uk at Google i dag er i stand til å rangere et nettsted på grunnlag av en helhetlig analyse av hvordan leserne oppfatter og bruker det. Spesifikke attributter, nøkkelord og «metatagger» er ikke relevante lenger.

Endringene hos Google startet for alvor med den såkalte «Panda»-oppdateringen fra februar 2011, se Finding more high-quality sites in search (her heter ikke oppdateringen «Panda», det gjør det derimot i Googles kontinuerlig oppdaterte redegjørelse for hvordan søkemotoren virker: How Google Search Works).

Panda ble først bare gjort gjeldende i USA. Etter tre måneder ble det klart at endringen begravde mange nettsteder.

Siden er det kommet 21 oppdateringer til Panda. I tillegg er det kommet en større endring kjent som «Penguin» samt to utvidelser kjent som henholdsvis «EMD» og «Disavow». EMD-utvidelsen avslører falske såkalte «Exact Match Domains», det vil si nettsteder med domenenavn spesielt tilpasset et avgrenset emneområde. Før kom man automatisk høyt opp på Googles trefflister dersom man hadde en EMD. Nå nytter ikke det lenger: Google gransker innholdet på siden, og hvis det ikke er i samsvar med domenenavnet trekkes nettstedet for det.

«Disavow» er en sjekk Google har innført på et nettsteds utgående lenker. Før kunne det være om å gjøre å ha så mange utgående lenker som mulig. Med «Disavow» får man trekk dersom det ikke er samsvar mellom innholdet man lenker fra og innholdet man lenker til.

Hva blir det igjen av SEO etter dette?

Den delen av SEO som gikk ut på å trikse seg fram til høyere Google-rangering står definitivt for fall. Den delen av SEO som går ut på å lage høykvalitetsinnhold og helstøpte helsider blir mer og mer gyldig.

Og så er det viktigere enn noensinne å utnytte sosiale medier til å skape oppmerksomhet om innholdet man har byr på.

Til toppen