Netcom varslet mandag at de mister sin kommunikasjonsdirektør Severin Roald til rivalen Telenor. Den meldingen kom overraskende på mange i Telenor også, etter det digi.no vet.

Går fra Netcom til Telenor

– Severin Roald slutter umiddelbart.

Severin Roald slutter umiddelbart som kommunikasjonsdirektør i TeliaSonera-eide Netcom. Han er rekruttert av Telenor, hvor han blir ny leder for global kommunikasjon.

Det er Netcom som melder dette i en pressemelding mandag morgen.

– Severin har gjort en flott jobb i den perioden han har vært hos oss, og vi forstår at han har valgt å takke ja til en spennende stilling. Vi jobber i en liten bransje i et lite land, så våre veier krysses nok igjen, sier administrerende direktør August Baumann.

Karantene

Roald går dermed til selskapets argeste konkurrent, og er ilagt karantene. Det vil si at han må vente med å starte i stillingen i Telenor en periode.

Hvor lang karantenetiden er fremgår ikke av meldingen.

Kort opphold i Netcom: Severin Roald går nå videre til Telenor.
Kort opphold i Netcom: Severin Roald går nå videre til Telenor.

Netcom og TeliaSonera Norge henter inn Irene Krohn fra hovedkontoret i Sverige for å fylle tomrommet som har oppstått. Hun blir fungerende i stillingen inntil ny kommunikasjonsdirektør er på plass.

Erfaren

Severin Roald er tidligere informasjonssjef i Aker Solutions og landsjef for Burson-Marsteller i Qatar og samlet ti års fartstid fra PR-bransjen. Han begynte i Netcom så sent som mars i år og fikk dermed et kort opphold der.

– Roald går ut oppsigelsestiden sin i Netcom og begynner her på nyåret. Jeg har ikke eksakt dato, sier vice president head of media relations Glenn Mandelid i Telenor Group, til digi.no.

I Telenor-konsernet vil Severin Roald rapportere til konserndirektør Katja Christina Nordgaard, som er leder for corporate affairs.

– Roald får ansvaret for intern og ekstern kommunikasjon. Han er en ressurs med god kjennskap til telekombransjen og med god bakgrunn innen både operasjonell og strategisk kommunikasjon, sier Mandelid til digi.no.

Hovedpersonen selv:

– Dette er en unik mulighet til å jobbe internasjonalt med en av Norges sterkeste merkevarer, sier Severin Roald til digi.no.

    Les også:

Til toppen