Verdens mobilopertatører taper stort på at kundene bruker meldingstjenester fremfor SMS.

– Går glipp av 200 milliarder

Teleselskapene blør på grunn av tjenester som Whatsapp.

Onsdag kom sjokknyheten om at Facebook har kjøpt meldingstjenesten Whatsapp. Sjokket var ikke oppkjøpet men prisen: 19 milliarder dollar alt i alt er ekstreme summer for et selskap, selv om de har over 400 millioner brukere.

Men de vanvittige verdiene som bytter hender i forbindelsen med oppkjøpet understreker hvor mye verdier tjenester som Whatsapp og andre har kanalisert fra brukerne til de store teleselskapene. Før var SMS-meldinger en av de viktige melkekuene for de store operatørene. Nå er melkekua utarmet av en rekke tjenester som tilbyr dette tilnærmet gratis.

Analyseselskapet Ovum har regnet seg frem til at operatører som Vodafone, Verizon og Telenor har tapt 33 milliarder dollar, svimlende 200 milliarder kroner, på at brukerne har fått gratis alternativer, melder Bloomberg News. Dette er penger som ellers ville blitt brukt på meldetjenester, fakturert over brukerens mobilregning, men som i dag løses gjennom internett.

Ett eksempel nyhetsbyrået Bloomberg trekker frem er Mexico. Der går nå 90 prosent av samtlige tekstmeldinger via Whatsapp. For mellom seks og åtte år siden genererte de meksikanske mobiloperatørene omtrent 15 prosent av omsetningen sin fra tekstmeldinger. Nå er det godt under halvparten.

    Les også:

Til toppen