Garanterer deg arbeidsgivers oppmerksomhet

Jobbsøking er personlig reklame. Nå kan du betale et personlig reklamebyrå for å hjelpe deg med å utforme en søknad der du fremstilles som uimotståelig - ja nærmest perfekt - for akkurat den stillingen du vil ha.

Promemoria kaller seg jobbsøkernes personlige reklamebyrå. Selskapet jobber for at deres kunder skal skille seg ut blant hopen av andre søkere til en spesiell jobb.

- Riktig kommunikasjon er avgjørende, hevder de.

Promemoria innhenter kontinuerlig informasjon om hvilke egenskaper arbeidsgivere vil ha, og har tekstforfattere og grafiske designere som utformer søknaden. Denne kan både formes som en hjemmeside og en 'vanlig' papir-søknad.

Men da brukes selvsagt et eksklusivt papir (fra Norway Designs' papiravdeling), som finnes i alle farger og fasonger. Selskapet ser det som sin oppgave å profilere arbeidssøkere, og mener altfor få har forstått at jobbsøking handler om personlig reklame.

- Som jobbsøker er det viktig å skille seg ut i mengden, og dermed komme til intervju, sier Thomas Randgaard Larsen i Promemoria, som hevder de kan skape en individuell presentasjon som garantert skiller seg ut.

Dagens arbeidsmarked florerer av aktører som formidlere. Her fremstilles søker helt anonymt og uten et snev av personlig preg. Næringslivets interesser ivaretas på det sterkeste. Dette virker noe spesielt, da arbeidsgiver som oftest er ute etter personer mer enn kvalifikasjoner. Noe man ikke oppnår ved denne form for fremstilling av søker, mener Promemoria.

Selskapet har fem ansatte og har holdt på siden i sommer.

- En interessant kundegruppe er folk som er i den alderen som ikke er fullt så attraktiv på arbeidsmarkedet i dag. Folk over 45 år har et stort kompetansespekter, besitter mye erfaring, og burde være attraktive, mener Larsen. - Men de er det ikke. Dette kan være fordi de ikke klarer å fremstille seg så attraktivt som de kunne. Dessuten har ikke arbeidsgivere skjønt verdien av de 'modne' ansatte.

Promemoria henvender seg til denne gruppen, men også til studenter som mangler erfaring. Disse kan kompensere for manglende arbeidserfaring ved å vise engasjement gjennom en kreativ søknad.

Siden oppstarten har Promemoria, ifølge Larsen, hatt mange oppdrag og jobbsøkerne har oppnådd gode resultater. Det koster mellom 500 og 2.000 kroner å få hjelp til en søknad - alt ettersom hvor mye arbeid som skal legges i den.

- Nei, man får ikke pengene tilbake dersom man ikke blir lagt merke til av arbeidsgiver, sier Larsen. - Men man har da lagt et grunnlag som gjør det raskere og billigere å utforme neste søknad.

Han forteller at de i noen tilfeller fraråder en kunde å søke på en jobb vedkommende overhodet ikke passer til eller ikke er i nærheten av å ha kvalifikasjoner til.

Det er, ifølge Larsen, ikke så vanlig å sende en hjemmeside som søknad, og dette er en av måtene man kan skille seg ut på.

Prosessen er individuell. Selskapet jobber med å sette seg inn i firmaet kunden søker jobb i, og den spesielle stillingen. Dette er viktig for å kunne levere en god søknad. Kunden må også kunne følge opp søknaden på et intervju. Promemoria hjelper til med å forberede kunden på dette også, blant annet ved at de får gjennomføre ulike peronlighetstester som vanligvis benyttes under jobbintervjuer.

Til toppen