Gartner gir Fast gode sjanser

Analyseselskapet Gartner mener Fast gjør de riktige tingene og har en mulighet til å bli markedsleder.

I går lanserte norske Fast Search & Transfer sin nye søkemotor for bedrifter. "ESP" som Fast kaller sin nye pakke, lar bedrifter søke i alle sine datatyper samtidig, blant annet som blant annet databaser, epost og dokmenter. (Se tidligere sak i boksen til høyre)

Riktig brukt vil et slikt søkeprodukt bryte ned barrierer, og både effektivesere bruken av data og kontroll internt i bedriften.

For to uker siden viste Fast frem sitt produkt for en gruppe IT-analytikere i Florida i USA. Der var blant annet Gartner sjefsanalytiker på "Decision Tools", David Gootzit, til stede.

Gootzit mener Fast har gjort mye riktig de siste årene. Dette, sammen med lanseringen av den nye ESP, løfter Fast fremover i kappløpet om å bli markedsleder på søkesystemer for bedrifter.

- Jeg mener at Fast (nå) er konkurransedyktig med både Verity og Autonomy, skriver Gootzit til digi.no i en epost.

Gartner rangerer fremdeles likevel Fast i kategorien som "Visjonære" leverandører i motsetningen til markedsledere som Autonomy og Verity.

- Fast har likevel gjort signifikante fremskritt de siste årene. Gartner forventer ikke at en markedsleder på søkesystemer for bedrifter vil skille seg ut før mot slutten av 2005. Fast har dermed både tiden og muligheten til å komme seg inn i denne lederrollen, konkluderer Gartner-analytikeren til digi.no.

Gootzit bestrider likevel Fast-sjef John Markus Lerviks bruk av utrykket "paradigme-skifte" om sitt nye produkt. Det finnes en rekke produkter som tilbyr søke i mange typer

datakilder, forteller Gartner-analytikeren. Han mener likevel Fast har store muligheter, særlig hvis teknologien spisses til å løse spesifikke forretningsproblemer. I utgangspunktet selger Fast en ganske åpen og generell løsning.

Gartner har tidligere påpekt at Fast har manglet ferdig dintegrasjon om de vanligste publiseringsløsningene slik mange av konkurrentene har. Det er dog ikke noe problem å lage slike koblinger, påpeker Gootzit.

Gootzit påpeker at Gartner var mer skeptiske til Fast i 2002, men at Fast det siste året har gjort mye, blant annet ved å fokusere på bedriftssøk gjennom salget av Internett-søkedelen av selskapet til Overture. Selskapet synes også å ha en økonomisk sunn situasjon.

Til toppen