Gartner kutter ratingen for Capgemini

Gartner advarer sine kunder om problemer i Capgemini og kutter vurderinge av konsulentselskapet.

Den Paris-baserte konsulentgiganten Capgemini har globale utfordringer. Nylig rapporterte ellers svært velinformerte Wall Street Journal at selskapet planlegger å selge sin nord-amerikanske arm med 10.000 ansatte fordi man går med underskudd.

Og i går ble det offentliggjort at Capgemini selger sin norske og svenske outsourcingsvirksomhet til EDB-sjef Endre Rangnes.

Capgeminis problemer understrekes av en ny vurdering Gartner har gjort at konsulentselskapet. Gartner lever av å selge råd til bedrifter og gjennomfører derfor evalueringer av både produkt- og tjenesteleverandører.

Den oppdaterte Capgemini-rapporten er ikke hyggelige lesestoff for selskapets ledelse. Mektige Gartner nedgraderer konsulentselskapet, men påpeker samtidig at selskapet er i bedring.

Totalrating for Capgemini kuttes fra positiv til promising (lovende), basert på selskapets ytelse de første seks månedene i år. Gartner mener ting ser lysere ut for høsthalvåret, men dette vil først bli klart når tallene kommer på bordet.

Capgeminis store hodepine er kjøpet av Ernst & Young Consulting i 2000. Man betalte en blodpris helt på toppen av dotcom-bølgen og siden har omsetningen falt. Første halvår i år gav et resultat før skatt på minus 835 millioner kroner.

Underskuddene har bidratt til at kredittvurderingsselskapet Standard & Poor's har kuttet ratingen til Capgemini til BBB minus, et hakk over "junk"-status.

"Denne kredittratingen er spesielt interessant for kunder som vurderer Capgemini som langsiktig outsourcingspartner", skriver Gartner diplomatisk.

Alt for mange antar at fordi en partner er stor, er partneren stabil, men det er ikke nødvendigvis tilfelle. IT-kunder bør bruke mer tid på å vurdere ting langsiktig når man vurderer Capgemini. Resultatene fra andre halvår vil avgjøre mye for selskapet.

Dog er ikke all negativt, påpeker Garter og understreker at selskapet har vunnet flere store kontrakter i det siste.

Gartner mener blant annet at Capgemini bør slå sammen salgsavdelingene i hver av sine fire divisjoner og bli flinkere til å tilpasses seg nye trender i markedet som økt fokus på klar fortjeneste i IT-prosjekter.

Til toppen