Gartner løfter Fast opp i elitedivisjonen

Analysebyrået Gartner gir Fast-sjef John M. Lervik nå plass i elitedivisisjonen av leverandører for søkemotor til bedrifter.

Etter at Fast solgte sin internett-søkemotor, fokuserer selskaper på søkemotorer som kan brukes av ansatte for å finne informasjon internt i bedrifter. Dette er et sterkt voksende marked.

I en ny rapport serverer analysebyrået Gartner meget gode nyheter til Fast. Med sin nye fokus og lanseringen av selskapet nye søkemotor Fast ESP, får Fast toppkarakter fra Gartner.

Gartner analyserer alle IT-markeder med sin såkalte "Magic Quadrant". Dette er en firkantet diagram der Gartner plotter inn aktørene i et markedet etter "Ability to execute" og "Competeness of Vision". Boksen deler aktørene i fire grupper: Nisjeaktører havner nederst i venstre hjørne. Over dem kommer "utfordrere" og til høyre kommer "visjonære", altså selskaper som lover bra, men ikke klarer å gjennomføre enda.

Øverste i høyre hjørne ligger "Leaders". Og i denne boksen er det nå ikke to, men tre selskaper etter at Gartner har oppdatert sin analyse på "Enterprise Search". Nykommeren er Fast som nå Gartner mener stiller på linje med Verity og Autonomy.

Gartners råd til sine kunder kan bety mye for Fast - analyseselskapet er verdens største og selger dyre råd til titusenvis av store selskaper som skal kjøpe IT.

- Veldig mange selskaper leser Gartner når de skal handle produkter. Vi er derfor stolte, det er ikke mange andre norske selskaper som er blitt rangert som Leader av Gartner i sitt marked, sier Fast-sjef John M. Lervik til digi.no.

Gartner innleder sin gjennomgang av markedet med å påpeke at søke-markedet er svært dynamisk. Den oppdaterte analyse viser en ny "leader"og flere nye "Visionaries" og "Challengers".

Bedrifter som trodde søkemarkedet hadde satt seg, blir skuffet. Oppkjøpene og nedleggelsene er ikke over, er Gartner råd til kunder. Mange levernadører sliter med tap og det er foreløpig få store avtaler.

Her er hva Gartner skriver om Fast:

"Fast Search & Transfer (FAST) er nå telt i Leaders-kvadartet , opp fra visjonær-kvadratet. Levernadøren har opplevd eksplosiv vekst, og gir bedre enn gjennomsnittelige verktøy og en økende liste av muligheter for å bestemme relevans (på søkeresultater red. anm). Deres arkitektur er "superior among search vendors" og salget er sterkt. (Opp fra 26 til 42 millioner dollar fra 2003 til 2004). Deres oppkjøp av restenen av AltaVistas forretningsområde har ikke hatt noen stor effekt på driften. Kritiske spørsmål inkluderer om Fast vil: 1) forbli en spesialist på søketeknologi; 2) følge på med søk-deriverte applikasjoner - Fast betegnelse på den generelle applikasjonskategorien basert på søkeplattformer, inkludert CRM, kunnskapsdata støtteverktøy og vitenskaplig forskningsadministrasjon, eller 3) Fokusere på å være underleverandør (OEM) elle rpå en bredere suite av applikasjoner, som de som følger med i en smart enterprise suite. Søke-levernadører følger typisk en bue som leder dem til å kjøpe et selskap, til å feile eller å bli en varig leder. Fast har muligheten til å bli det siste", avslutter Gartner med.

Til toppen