Gartner mener Fast og Google har dårlige odds

Analyseselskapet Gartner har sett på leverandører av søkemotorer til store bedrifter. Fast og Google blir stemplet som kjedelig og trygt.

Det mektige analyseselskapet Gartner gir norske Fast og en rekke andre aktører tommelen ned for deres satsinger i bedriftsmarkedet. Selskaper som Fast, Google og Altavista har gode søkemotorer for Internett, men systemene de tilbyr til store bedrifter for å la kunder og ansatte finne informasjon hevder seg ikke.

Det er nettopp på de store bedriftene Fast har satset med sine hastighet og teknologier for sanntidsssøk.

Likevel har Fast skaffet seg en kontrakt med IBM, noe som kan telle både for og imot det norske selskapet. IBM burde kunne være flinke til å forstå teknologien til Fast, men må du være IBM for å få det til å fungere?

Gartner har offentliggjort en samling på ni rapporter om "Enterprise search", søkesystemer for store bedrifter. I samlingen nevnes ikke Fast spesielt, men selskapet er med i Gartners måte å vurdere markedet på: Gartner lager en såkalt magisk kvadrant der aktører rangeres etter to akser: Visjoner og evne til å gjennomføre.
Vinnerne finner du øverst i høyre hjørne, taperne ender nede til venstre.

I markedet har Gartner gitt høy visjonsscore til leverandører som har stor bredde og evne til å innføre ny teknologi. Leverandørens størrelse bidrar til høy score på den vertikale gjennomføringsaksjen. Samarbeid med maskinvareleverandører hjelper også.

Bedrifter som skal kjøpe søkesystemer må nøye vurdere hvor mye og hva slags informasjon de har. Leverandørene har produkter med svært forskjellige teknologier som gjør det vanskelig å sammenligne.

I analysen, som er skrevet i februar, plasserer Gartner både Fast, Google og Altavista nede i taper-hjørnet. Det er Verity og Autonomy som rangeres som de beste valgene. Verity er veteran på bedriftssøk, og Autonomy har en helt spesiell teknologi som for å summere og finne like dokumenter. Fast-konkurrenten Inktomi kommer nesten opp i denne kvadranten.

Inktomi og deres Ultraseek er billigere enn Verity, og Google har satt ned prisen enda et hakk, men Gartner mener at Googles svakhet er manglende integrasjon mot eksisterende IT-systemer.

Utfordrerne, Microsoft, er leverandører med mindre fokus, og produkter som har en begrenset sett med muligheter. Deres produkter er ikke dårlige. De er førstevalget for bedrifter som ønsker lite risiko og som har begrensede behov.

Fast plasseres i kategorien for nisjeleverandører. Slike aktører kjennetegnes ved at de sliter med å bryte ut og bli ledere. Dette kan skyldes de store behovene for investeringer og sterke maskinvare-partnere.

Men utover diagrammet nevnes ikke Fast i det hele tatt av Gartner Group .

Til toppen