Gartner: Nye toppdomener vil koste deg dyrt

De nye toppdomenene fra ICANN gjør at svært mange må sikre seg en rekke nye Internett-adresser. Dette blir dyrt, påpeker Gartner Group.

Etter flere års arbeid og mange forsinkelser, utvidet Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) for to uker siden mulighetene til å registrere internasjonale Internett-adresser. Fra før har norske bedrifter kunnet skaffe seg org, net og com-adresser, men snart åpnes også muligheten for adresser som ender på .biz og .info.

ICANN har også åpnet .name, .co-op, .pro, .museum, .aero, men disse er bransjespesifikke eller reservert privatpersoner. digitoday.no skrev i forrige uke at advokatselskapet Selmer råder bedrifter å sikre seg sine navn og kjente produkter som Internett-adresser i biz- og info-versjoner.
Les mer om de nye toppdomene og rådene fra Selmer: Nytt kappløp om generelle Internett-adresser
.xxx forkastes som toppdomene
Det store analyseselskapet Gartner Group er enig i denne konklusjonen og understreker digitoday.nos spådom om at de nye toppdomenene blir en utgiftspost for mange.


De største selskapene vil i snitt måtte registere 300 nye adresser, noe som med advokat og konsulenthjelp vil koste dem 700.000 kroner, skriver Gartner Group i en fersk rapport.

For store selskaper bør i tillegg til sitt eget navn og produktnavn også sikre seg adresser der deres navn er feilstavet og adresser som ihate"bedriftsnavn".biz.

Til toppen