Gartner skamroser Telenor-etablering

Med en nøye utvalgt strategi har Telenor lykkes mot høye odds i Pakistan, skriver Gartner i en fersk analyse.

Tre eksperter fra analyseselskapet Gartner har nylig gransket Telenors etablering i Pakistan. Gartner trekker frem teleselskapets etablering i Pakistan som et spennende eksempel på hvordan etableringer kan gjøres.

I sin 12 sider lange rapport skamroser analyseselskapet rett og slett Telenor, både for planlegging og gjennomføring.

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas og hans konsulentmedhjelpere i Accenture Norge som utførte mye av oppbygging i Pakistan får så og si ingen fratrekk eller anmerkninger i rapporten.

Tre ting gjør det spesielt interessant å studere Telenor, skriver Gartner.

  • Det første er at Telenor klarte å bygge ut sitt nett i rekordfart. Fra Telenor fikk mobillisensen i mai 2004 til januar i år, has selskapet bygget ut et nett med 1300 basestasjoner som dekker 200 pakistanske byer

    Telenor har dermed en av de beste dekningene av de fem operatørene i Pakistan, i konkurranse med større og mer etablerte aktører, påpeker Gartner.

  • Det andre Gartner trekker frem er Telenors imponerende resultater: Operatøren har nå en markedsandel på ni prosent og kaprer en av fem nye kunder.
  • Telenor har også klart å etablere et sterkt merkenavn som reflekterer deres strategiske mål, mener Gartner.

«Telenor staket ut en riktig strategi tuftet på kvalitet. Før Telenor og deres konkurrent Warid Telecom fikk mobillisenser, var ikke pakistanske mobilkunder bortskjemte og etterspørselen var dermed også lav.

«Pakistanske mobilselskaper har hatt dårlig dekning, svake signaler og kundene har slitt med å komme igjennom og at samtaler ofte har blitt brutt. Telenor markedsførte seg derfor som en avansert operatør med høyere, europeisk kvalitet – både når det gjelder nettet og kundeservice. Tall fra det pakistanske teletilsynet bekrefter også få klager mot Telenor,» påpeker Gartner.

Telenor er derfor ikke billigst, men blir sett på som en spesiell operatører som skiller seg klart fra konkurrentene. Telenor brakte også med seg trikset man lærte av Netcom her i Norge: Enklere priser som kundene kan forstå, noe som er viktig i et land der gjennomsnittsinntekten er 17 000 kroner i året. Nesten alle kundene kjøper kontantkort og Telenor bruker bonusordninger og mange tilbud.

Av de lokalt tilpassede har Telenor for eksempel kjørt kampanjer med gratis SMS eller SMS-varsling under faste-måneden Ramadan, en av de viktigste høytidene for muslimer. (bildet over)

Nå forsøker Telenor å lokke pakistanske kunder med akkurat de samme tjenestene som i Norge: Dataoverføring med GPRS, og MMS.

Gartner roser Telenor for glimrende kundeservice og fokus på kundelojalitet mens konkurrentene primært har fokusert på pris.

Analyseselskapet gir også Telenor ros for å utnytte sine storskalafordeler ved innkjøp og drift for å holde kostnadene nede. Telenor har nå 1000 ansatte i Pakistan, men dette er lavt: Telenor har vært forsiktige, mener Gartner. Dette er veldig viktig i et marked der man skal lokke til seg stadig mindre rike kunder etter hvert som nettene bygges ut til å dekke den pakistanske landsbygda.

Gartner mener at det er Mobilink GSM som leder I det pakistanske markedet. Så kommer Ufone og så kommer Telenor, noe som er veldig godt gjort etter bare et år med drift.

Her finner du Telenor Pakistans nettside.

Til toppen