GartnerGroup roser Agresso

Som første norske programvarehus har Agresso blitt veid av GartnerGroup, verdens ledende IT-analyseselskap. Agresso-sjef Thorolf Kildal kan smile bredt, for Gartnergroup mener selskapet hans er blitt en av de ledende leverandøren på økonomisystemer til små og mellomstore bedrifter i Europa.

Agresso har lykkes i sin utenlandssatsning og er på god vei til å bli en av de ledende leverandørene av økonomisystemer i Europa. Dette er konklusjonen til Joyce Boland, GartnerGroups europeiske toppanalytiker på økonomisystemer.

- Agresso vokser pent fordi de har vært flinke til å fokusere på enkeltindustrier i stedet for å konkurrere på generelle leveranser. Samtidig har selskapets produkter et godt brukergrensesnitt og gir gode analysemuligheter. Agresso er derfor blitt en ledende europeisk leverandør på salg av økonomisystemer til mellomstore bedrifter, sier Boland. (GartnerGroup definerer dette med en omsetning på mellom 200 millioner til 3,5 milliarder kroner).

GartnerGroup har gjort en analyse av Agresso fordi stadig flere europeiske kunder har spurt om det norske selskapet.

- Agresso har utnyttet muligheten som åpnet seg i England da Baan slukte Coda. Oppkjøpet av franske Concept var også meget hyggelig, mener Boland. Agresso betalte bare 13 millioner kroner og vi mener at kjøp av selskaper under én ganger omsetningen er meget hyggelig, til tross for at det franske selskapet har problemer. Selv om Concept slet med sitt økonomisystem for Windows NT, fikk Agresso både en stor kundeportefølje og flere andre produkter. Men det viktigste var de rundt 300 IT-konsulentene de fikk i et meget stramt arbeidsmarked, sier GartnerGroup-analytikeren.

GartnerGroup vil i nær fremtid publisere en analyse av Agresso og plassere selskapet på oversikten over de viktigste leverandørene av økonomisystemer i Europa.

Oppsummeringen av en slik analyse er et såkalte "Magiske Kvadrant"-diagram, der GartnerGroup plotter inn de ledende aktørene, enten som nisjeaktører, visjonære, utfordrere eller markedsledere. Kvadranten her viser det amerikanske markedet.

Men Boland advarer Agresso mot for mange raske oppkjøp.

- Det er her Baan snublet, og jeg vil følge med på Agressos oppkjøp fremover. Men skal selskapet inn det tøffe amerikanske markedet, må de kjøpe et selskap, mener Boland.

Boland er ellers pessimistisk på vegne av norske programvarehus som PC-Systemer og Visma fordi de ikke har rukket å etablere seg ute i Europa.

- Det er bare et spørsmål om tid før de store internasjonale selskapene ruller inn og presser ut de små lokale spillere i alle europeiske land. Blant annet har engelske Sage Software kjøpt opp nasjonale konkurrenter og konkurrenter i Tyskland og USA for å skaffe seg markedsandeler. Trenden er at mange lokale programvarehus blir distributører for de store internasjonale leverandørene, sier Boland.

Les også Agresso-sjef Thorolf Kildals reaksjon på Gartner-analysen (peker i margen til høyre).

Til toppen