Gates vil ha annonsestandard

Bill Gates' reklamebyrå, Anderson og Lembke, truer med å diskrimminere nettsteder som ikke følger den annonsestandarden som IAB har foreslått.

- Fra mars 1997 vil Anderson & Lembke begynne å bruke standardstørrelsene som er foreslått av IAB for alle våre interaktive klienters medievalg. Nettsteder som ikke følger disse standardene vil være i en langt dårligere posisjon målt mot dem som bruker standarden, heter det i et brev fra reklamebyrået til annonsesteder på Internett.

Dermed kan det se ut til at Internett likevel får en standard for størrelser på nettannonser. Det forslaget som er utarbeidet av Internet Advertising Board har til nå ikke fått noen bred oppslutning blant annonsørene etter at det ble utarbeidet flere måneder tilbake.

Anderson & Lembke, som ved siden av Microsoft også representerer flere andre av de største annonsørene på Internett, mener det er store penger for annonsørene å spare på å utarbeide standardstørrelser. Bare under lanseringen av Internet Explorer, mener reklamebyrået at Microsoft kunne ha spart mer enn 50.000 amerikanske dollar med et standardisert system.

- Vi endte opp med å bruke en masse ressurser på idiotiske bagateller som å forandre pixelstørrelsen på annonsene. Vi har derfor blitt bedt av Microsoft om å presse på for å få en standard, sier direktør Tig Tillinghaust i reklamebyrået til Electronic Advertising & Marketplace Report.

Nettsteder som ikke følger standarden vil ifølge Tillinghaust ikke være helt utelukket fra fremtidige kampanjer, men de vil starte fra en dårligere utgangsposisjon.

Til toppen