Gates vil kjøpe Solskjær & co

Internasjonal fotball er blitt et av de store satsingsområdene for både annonsører og investorer. Nå kaster også Bill Gates seg inn i kampen og utfordrer Rupert Murdochs TV-rettigheter. Men for å komme skikkelig på banen, må Gates muligens betale ekstra for Internett-rettighetene.

Rupert Murdoch har hatt det i mange år, og nå vil Bill Gates ha det.

Ikke verdensherredømme, for det har de jo begge, men de globale TV-rettighetene til engelsk fotballs mest prestisjefylte (og pengesterke) konkurranse Premier League. Murdochs NewsCorp. har sittet på rettighetene siden 1992 gjennom kringkastingsselskapet BSkyB.

Og det er altfor lenge synes Bill Gates, som har tenkt å by 12,8 milliarder kroner (ifølge britiske Football Association) for å sklitakle Murdoch og sparke lærkula utover hele verden. Da kan det godt hende at amerikaneren har world wide web og sitt eget selskap WebTV i tankene.

Rettighetene for Premier League legges ut for salg i 2001, men forhandlingene begynner allerede til sommeren.

- Det har vært snakk om å selge senderettighetene for Internett separat, sier pressetalsmann for Premier League Mike Leigh til digi no.

Med utviklingen av bredbåndsteknologi og infrastruktur ser BSkyB for seg streaming av sportsarrangementer i fremtiden:

- Streaming er fortsatt i sin barndom, så og si. Vi nettkastet en landskamp mellom England og Skottland i høst og fikk god respons fra publikum. Men bildene blir jo ikke bra nok med dagens teknologi, sier pressetalsmann Andrew Sholl hos BSkyB.

Samtidig meldes det at Murdochs BSkyB/Sky har kjøpt 5,4 prosents andel i en av Internetts største sportsaktører, Sportal. Sky får opsjon på opptil 12,5 prosent andel, og kjøpet innebærer distribusjon av innhold mellom nettstedene.

Avtalen er det siste trekket i det Sky kaller sin strategi for å bli en innovativ og ledende investor i e-handel, ifølge en pressemelding.

Sportal leverer interaktivt sportsinnhold for det europeiske, asiatiske og afrikanske markedet, med utstrakt partnering og nettverking til organisasjoner og sportsklubber. Partnerne inkluderer Juventus, AC Milan, Bayern Munchen samt en rekke rugby- og golf-tjenester.

Bill Gates' bud på TV-rettighetene er ikke oppgitt med noen løpetid, og Premiere Leagues Mike Leigh kan ikke si noe om hvorvidt en eventuell utskillelse av Internett-rettigheter vil påvirke prisene.

Til toppen