Gateway med SOLid innhold bak fasaden

Som stjernestreifer føler jeg et visst ansvar for å anbefale tjenester som holder en viss kvalitet, skriver Digital Hverdags Bente Sollid i dagens stjernestreif.

"

Kanskje fordi jeg sitter i utlandet og skriver denne artikkelen, men i dag har jeg bestemt meg for å anbefale en god norsk innholdssatsing – faktisk skal jeg ta den største av dem alle og som vi alle har et forhold til - SOL.

SOL er for mange norske Internett-brukere en gateway til Internett. La deg ikke lure av et sammensurium av en forside. Bak denne tilsynelatende allmenne profilen, skjuler det seg mange, redaksjonelle og imponerende nisjetjenester.

Norske medier har en hodepine. Hvilken taktikk skal man velge for å lykkes kommersielt på Internett? Ingen har hittil lykkes ved å tilby en allmenn nyhetstjeneste. Det florerer av disse tjenestene – og de er alle like generelle. Min påstand er at vi ikke kommer til å savne noen av dem om de forsvant – enten fordi de finnes i en trykket utgave eller fordi det alltid vil være en eller annen aktør som tilbyr en tilsvarende like generell nyhetstjeneste gratis på nettet.

SOL har tenkt annerledes. SOL bygger redaksjonelle nisjetjenester med sterke og gode samarbeidspartnere i ryggen. Flere av innholdssatsingene under SOL-paraplyen tilbyr mottakerne et redigert redaksjonelt stoff i en interessant form og med en smule perspektiv. Andre tjenester er faktabaserte, eller dialogbasert med eksperter som faglig alibi.

SOL representerer en ny type innholdstjeneste i det norske medielandskapet. Med en egen redaksjon fremstår de som et elektronisk nyhetsbyrå in spe, men kan på sikt bli et elektronisk forlagshus. SOL er et resultat av sterke allianser, og to hektiske Internett-år fremstår de som en ny publisher og innholdsformidler med høy trafikk og attraktivitet.

Kan alle bli publishere? Nei – ikke alle kan lykkes. Det krever store ressurser for å bygge opp en like omfattende innholdstjeneste som det SOL i dag tilbyr. Ikke bare ressurser, men få kan matche SOLs attraktivitet som samarbeidspartner på innhold- og markedssiden.

Jeg har tro på nisjebaserte innholdstjenester – gjerne markedsført i tilknytning til et sterkt merkenavn. De store mediekonsernene har ikke gått i denne retningen – ennå. De tenderer fortsatt til å tilby digitaliserte versjoner av de gamle mediene. Og nesten uten unntak satser alle på massemarkedet. Her er det lite penger å tjene.

Denne tilnærmingen til nye medier er ikke egnet til annet enn å vinne erfaring – ikke kommersielt utbytte. Likevel har de eksisterende medieaktørene alle fordeler. De har sterke merkenavn som både lesere, brukere og annonsører har tillit og kjennskap til. Dermed har de også en langt bedre anledning til å etablere og markedsføre en ny type tjeneste.

Hvorfor gjør SOL ting tilsynelatende riktig? De har klart å bygge sterke fagredaksjoner som både publiserer egenprodusert stoff, men som også henter stoff fra andre medier og kilder. Innhenting av stoff baseres på koordinering, og gir effektiv ressursutnyttelse. Deler av det redaksjonelle stoffet krysspubliseres – og alt redaksjonelt stoff organiseres etter innhold. Mediebedrifter som evner å gjenbruke eller skape nytt innhold av sine digitale ressurser – tenker riktig – etter min mening.

Hvorfor kan nisjebasert redaksjonelt stoff bli kommersielt interessant?

Nisjetjenester kan rendyrke sitt innhold, og være langt mer dyptpløyende og behandle temaene langt mer omfattende enn printbaserte medier eller etermedier. Nisjetjenestene til SOL utnytter også mediets egenskaper – hvilket bidrar til å skape interaktive tilleggsfunksjoner. På sikt vil denne typen tjenester bli en innholdsmessig elektronisk ressurs.SOLs forside minner om en tradisjonell gateway – tar du en titt bak fasaden finner interessante perspektiver om fremtidige innholdssatsinger.

"

Til toppen